image

Zoek binnen de FAQ

Hoe werkt Blue-bike?

De app

Het Slot

Hoe werkt de automaat?

De fiets

Mijn rit

Mijn lidmaatschap

Mijn account

Schade & Diefstal

Betaling

Hoe werkt Blue-bike?

1.

Waar vind ik Blue-bike?

Er staan Blue-bikes aan meer dan 200 trein-, tram- en busstations in België. Alle locaties vind je hier op onze website of in de Blue-bike-app. De Blue-bike-app kan je downloaden voor Android of iOS.

2.

Hoe ontleen je een Blue-bike met digitaal slot?

Op locaties met digitale sloten ontleen je via de app

  • Open de Blue-bike app;
  • Klik op de Blue-bike locatie waar je staat;
  • In de lijst van fietsen kun je de fiets kiezen die je wilt ontlenen;
  • Maak verbinding met fiets en ontgrendel. Het slot springt automatisch open.

3.

Hoe ontleen ik een Blue-bike met een sleutelslot?

Aan locaties met een sleutelautomaat ontleen je je Blue-bike via je Blue-bike lidkaart of MOBIB-kaart

  • Scan je Blue-bike- of MoBIB-kaart aan de sleutelautomaat (of voer de vouchercode in);
  • Volg de instructies op het scherm;
  • De lade opent. Neem de sleutel die rood oplicht;
  • Zoek de Blue-bike met hetzelfde nummer (achteraan op het spatbord) als de sleutelhanger;
  • Ontgrendel de fiets;
  • Je kan beginnen fietsen.

4.

Hoeveel Blue-bikes kan ik tegelijk ontlenen?

Met je Blue-bike lidmaatschap kan je twee fietsen tegelijk ontlenen. Voor beide fietsen betaal je hetzelfde rittarief. Met een voucher kan je 1 fiets ontlenen.

5.

Ik bevind me op een Blue-bike locatie en wil meteen beginnen fietsen. Kan dat?

Om een Blue-bike te ontlenen moet je eerst lid worden. Op locaties met Blue-bikes met een digitaal slot kan je meteen beginnen fietsen via de app. Op locaties met een sleutelautomaat heb je een lidkaart nodig. Die ontvang je enkele dagen na je inschrijving per post.

6.

Kan ik mijn Blue-bike op een andere locatie weer inleveren dan waar ik hem ontleend heb?

Ja, dat kan. Houd er wel rekening mee dat we hiervoor een toeslag kunnen aanrekenen. In back-to-many zones kan je je rit zonder meerkost beëindigen aan een andere locatie binnen dezelfde zone. Dat is het geval in Vervoerregio Gent, Stad Geel en Stad Leuven (enkel e-bikes).

7.

Wat is het verschil met andere fietssystemen als Villo! en Velo?

Blue-bike en andere deelfietssystemen zijn complementair. Blue-bike is er voor de laatste kilometers van je verplaatsing, na het openbaar vervoer. Blue-bike is bovendien erg voordelig als je de fiets een hele dag wil gebruiken. Blue-bike beperkt zich niet tot één stad, maar is terug te vinden op meer dan 200 locaties in heel België.

8.

Moet ik lid zijn om een Blue-bike te kunnen ontlenen?

Om onze fietsen te kunnen ontlenen, moet je lid zijn. Een lidmaatschap kost 12 euro per jaar. Op deze manier kunnen we fietsen aan een zeer voordelig tarief aanbieden. Word dus snel lid en spring op de fiets!

9.

Vanaf welke leeftijd kan ik lid worden?

Lid worden bij Blue-bike kan vanaf 18 jaar. Om de fietsen te gebruiken, bijvoorbeeld via een lidmaatschap van je ouder of voogd, moet je 14 jaar zijn.

10.

Ik woon in het buitenland. Kan ik lid worden?

Blue-bike is voor inwoners van België of voor frequente bezoekers. Geldt dit voor jou dan kan je lid worden, zelfs al heb je een buitenlands adres. Bezoek je België eenmalig of voor een kortere periode? Dan verwijzen we je door naar andere verhuurdiensten. Bij Blue-bike ga je een lidmaatschap aan voor minstens 1 jaar.

11.

Kan of moet ik een Blue-bike reserveren?

Nee, een fiets reserveren is niet mogelijk. We houden de beschikbaarheid van onze fietsen constant in de gaten zodat we tijdig extra fietsen kunnen voorzien.

12.

Wanneer kan ik een Blue-bike gebruiken?

Zodra je lid bent, kan je 24/7 een fiets ontlenen.

13.

Wat is een voucher?

Met een voucher kan je eenmalig een Blue-bike ontlenen voor maximaal 24 uur.

Een voucher kan je verkrijgen

  • als je werkgever een zakelijk lidmaatschap bij Blue-bike heeft;
  • via een promoactie van Blue-bike;
  • door een losse rit aan te kopen bij een externe partner of MAAS-aanbieder (Olympus, KBC Mobile…).

 

 

14.

Hoe gebruik ik een Blue-bike voucher?

Via de app

  • Voeg de voucher toe in de app onder “Mijn account”. Je hoeft niet aangemeld te zijn om een voucher te gebruiken

Via de sleutelautomaat

  • Voer de 10 cijfers in op het scherm van de sleutelautomaat;
  • Volg de instructies op het scherm;
  • Breng je sleutel na ontlening terug naar dezelfde sleutelautomaat.

15.

Biedt Blue-bike e-bikes aan?

Ja, je vindt ze momenteel in Leuven, Oostende en in Vervoerregio Gent. We breiden ons e-bike aanbod stelstelmatig uit. Je herkent een locatie met e-bikes aan het roze bliksemschichtje op de overzichtskaart. Het icoon geeft het totaal aantal beschikbare fietsen op de locatie en is dus de som van het aantal e-bikes en niet-elektrische fietsen op deze locatie. Meer info over de e-bike van Blue-bike lees je hier

16.

Wie kan er een e-bike ontlenen?

In de aanvangsfase kunnen enkel leden een e-bike ontlenen. Het is momenteel nog niet mogelijk een e-bike te ontlenen met een voucher.  

Hoe werkt de Blue-bike app?

1.

Kan ik de app op alle ontleenlocaties gebruiken?

Met de app kan je enkel fietsen ontlenen die uitgerust zijn met een digitaal slot. Je vindt deze fietsen intussen aan zo goed als al onze locaties. Je kan in de app nakijken met welk type slot een fiets is uitgerust. We werken intussen hard verder zodat je binnenkort al onze fietsen met deze app kan ontlenen.

2.

Hoe ontleen ik een Blue-bike met de app?

Begeef je naar een Blue-bikelocatie met digitale sloten en open de app;

  • Klik op ‘locaties’ en klik de Blue-bikelocatie aan op de kaart.
  • Selecteer je fiets en volg de verdere instructies in de app.

3.

Kan ik tussenstops maken?

Zeker!

  1. Open de app en klik op ‘Locaties’.
  2. Klik op ‘Vergrendel je fiets’.
  3. Klik op ‘Rit pauzeren’.
  4. Volg de instructies in de app.

Verder fietsen? Klik op ‘Ontgrendel je fiets’.

4.

Hoe beëindig ik mijn rit?

Breng je Blue-bike terug naar een ontleenlocatie en open je app;

 

  1. Beëindig je rit met een digitaal slot door op de kaart op “Vergrendel je fiets” te klikken;
  2. Kies vervolgens voor “Beëindig rit” en volg de instructies in de app.
  3. Controleer of de rit beëindigd is in de app!

5.

Kan ik mijn Blue-bike op elke locatie inleveren?

Ja, dat kan.

 

Let op: we rekenen een toeslag van € 20 aan als je je fiets op een andere locatie terugbrengt dan je startlocatie. Een overzicht van alle kosten vind je in onze tarievenlijst.

 

In back-to-many zones geldt een uitzondering en kan je je rit zonder toeslag beëindigen aan een andere locatie binnen dezelfde zone. Dat is het geval in Geel, Leuven (enkel e-bikes) en de hele Vervoerregio Gent.

6.

Ik vergat mijn rit te beëindigen in de app. Wat nu?

Je kan je rit enkel beëindigen als je je op een Blue-bikelocatie en vlak bij de fiets bevindt.

 

Geraak je echt niet meer op je eindlocatie? Stuur een e-mail naar info@blue-bike.be of via het contactformulier en we nemen snel contact met je op.

7.

Mijn telefoon werkt niet meer. Hoe zet ik mijn rit verder?

Je kan een Blue-bike met digitaal slot enkel ontgrendelen/vergrendelen via de app. Laat een fiets nooit onbewaakt achter. Werkt je telefoon niet meer? Breng ons via een ander toestel dan zo snel mogelijk op de hoogte via sms naar 8686 – begin je bericht met BLUE + locatie + probleem. Samen zoeken we een gepaste oplossing.

8.

Hoe een voucher uploaden in de app?

Je kunt een voucher op twee manieren uploaden.

  • Je hebt de voucher aangekregen via je telefoon: klik op de link.
  • Je hebt de voucher aangekregen via je computer of op papier: ga in de app naar ‘mijn vouchers’ en scan de QR-code.

9.

Hoe gebruik ik een voucher?

  • Nadat je een voucher hebt toegevoegd in de app klik je de locatie aan waar je een fiets wil ontlenen.
  • Kies een beschikbare fiets.
  • Klik op ‘gebruik een voucher’.
  • Kies een voucher uit de lijst.

 

Als je een fiets aanklikt die met een klassiek sleutelslot is uitgerust, wordt je gevraagd om naar de automaat te gaan. Daar kan je de 10-cijferige code van een voucher ingeven. Je geldige vouchers vind je terug onder “Mijn Account > Mijn Vouchers”

10.

De voucher is ongeldig volgens de app. Wat nu?

Vouchers hebben een beperkte geldigheid. Kijk na of de voucher die je wil opladen nog geldig is.

 

Het kan ook zijn dat de voucher al op een ander toestel werd toegevoegd en al werd gebruikt om een Blue-bike te ontlenen.

11.

Mijn vouchers zijn verdwenen uit de app.

Geüploade vouchers slaan we lokaal op je toestel op. Als je om een of andere reden de gegevens van de app hebt moeten wissen – of je hebt ene nieuwe versie geïnstalleerd, dan verdwijnen de vouchers helaas mee van je toestel.

 

Je zal de vouchers opnieuw moeten toevoegen. Onze excuses voor het ongemak.

Hoe werkt het digitale slot?

1.

Mijn smartphone maakt geen connectie met het slot.

Zorg ervoor dat je Bluetooth ingeschakeld blijft en dat je in de buurt van de fiets bent.

Controleer of je wel bij de juiste fiets staat. Is het fietsnummer dat de app toont gelijk aan het nummer op de fiets?

 

Kreeg je een foutmelding in de app tijdens het sluiten?

  • Sluit de foutmelding.
  • Probeer een aantal keer opnieuw.
  • Sluit de app volledig en start de app opnieuw op.
  • Schakel je Bluetooth uit en terug in en probeer het opnieuw.
  • Herstart je telefoon.

 

Blijf je problemen hebben? SMS gratis ‘BLUE + locatie + probleem’ naar 8686. We nemen direct contact met je op.

 

2.

Het slot opent niet, wat nu?

Zorg ervoor dat je Bluetooth ingeschakeld blijft en dat je in de buurt van de fiets bent.

  • Controleer of je wel bij de juiste fiets staat. Is het fietsnummer dat de app toont gelijk aan het nummer op de fiets?
  • Ga na of een spaak tegen het slot duwt waardoor het slot niet openspringt.

 

Kreeg je een foutmelding in de app tijdens het sluiten?

  • Sluit de foutmelding
  • Probeer een aantal keer opnieuw
  • Sluit de app volledig en start de app opnieuw op.
  • Schakel je Bluetooth uit en terug in en probeer het opnieuw
  • Herstart je telefoon

 

Is de fiets al in ontlening en blijf je problemen hebben? SMS gratis ‘BLUE + locatie + probleem’ naar 8686 of contacteer de fietsbijstand van Ethias:

  • Bel Ethias op het nummer 011/ 28 28 28;
  • Vermeld je volledige naam, je telefoonnummer, het fietsnummer en je locatie. Beschrijf kort wat er gebeurd is.

Voor meer informatie over de Ethias bijstand, klik hier.

3.

Het slot sluit niet, wat nu?

Vergrendel de fiets via de app. Duw vervolgens de hendel van het slot naar beneden.

 

Zorg ervoor dat je Bluetooth ingeschakeld blijft en dat je in de buurt van de fiets bent.

 

  • Controleer of je wel bij de juiste fiets staat. Is het fietsnummer dat de app toont gelijk aan het nummer op de fiets?
  • Ga na of een spaak tegen het slot duwt waardoor het slot niet openspringt.

 

Kreeg je een foutmelding in de app tijdens het sluiten?

  • Sluit de foutmelding
  • Probeer een aantal keer opnieuw
  • Sluit de app volledig en start de app opnieuw op.
  • Schakel je Bluetooth uit en terug in en probeer het opnieuw
  • Herstart je telefoon

 

Nog steeds hetzelfde probleem? SMS gratis ‘BLUE + locatie + probleem’ naar 8686. We nemen direct contact met je op.

4.

Ik vergat mijn rit te beëindigen in de app. Wat nu?

Je kan je rit enkel beëindigen als je je op een Blue-bikelocatie en vlak bij de fiets bevindt.

 

Geraak je echt niet meer op je eindlocatie? Stuur een e-mail naar info@blue-bike.be of via het contactformulier en we nemen snel contact met je op.

5.

Mijn telefoon werkt niet meer. Hoe zet ik mijn rit verder?

Je kan een Blue-bike met digitaal slot enkel ontgrendelen/vergrendelen via de app. Laat een fiets nooit onbewaakt achter. Breng ons via een ander toestel zo snel mogelijk op de hoogte via sms naar 8686 – begin je bericht met BLUE + locatie + probleem. Samen zoeken we een gepaste oplossing.

De app

1.

Hoe meld ik een defect in de app?

Je kan enkel een defect melden voor de laatste fiets waarmee je een rit hebt gereden. Bovendien moet aan volgende voorwaarden worden voldaan:

  • Het gaat om een fiets uitgerust met een slim slot. Om een defect te melden voor een fiets uitgerust met een sleutelslot, moet je het defect melden aan de sleutelautomaat.
  • Je moet je rit beëindigd hebben op een Blue-bike-locatie
  • Jij bent de laatste gebruiker van de fiets

 

Mocht je pech hebben tijdens je rit, dan kan je beroep doen op gratis pechbijstand van Ethias. Je sluit het slot en blijft bij de fiets tot de pechverhelpingsdienst van Ethias aankomt. Je rit wordt automatisch afgesloten. Meer informatie over de Ethias pechbijstand vind je hier.

2.

Ik kan de Blue-bike-app niet openen.

Misschien beschik je niet over de laatste versie van de app. Verwijder de huidige app op je smartphone en download de Blue-bike-app via Google Play (Android) of Apple App Store (IoS). Enkel indien je Blue-bikelid bent, kan je inloggen in de app. Lid worden doe je hier.

 

De eerste keer dat je de Blue-bike-app gebruikt moet je de login-procedure doorlopen. Dit gebeurt in 2 stappen. In de eerste stap controleren we je e-mailadres en wachtwoord die je opgaf wanneer je lid werd. Dit is hetzelfde wachtwoord als je persoonlijke online Blue-bike-account. In de tweede stap vragen we om jouw gsm-nummer te bevestigen.

 

Ben je je wachtwoord vergeten? Geef hier je e-mailadres in en klik “doorsturen”. Je ontvangt vervolgens een mail om je wachtwoord opnieuw in te stellen. Bekijk zeker je spamfolder als je de mail niet meteen terugvindt.

3.

Ik wil een fiets defect melden in de app, maar kan het fietsnummer niet aanpassen. Wat moet ik doen?

Je kan enkel een defect melden voor de laatste fiets waarmee je een rit hebt gereden. Daarom staat het fietsnummer voor jou reeds ingevuld.

4.

Kan ik de app op alle Blue-bikelocaties gebruiken om een slot te openen?

Met de app kan je enkel Blue-bikes ontlenen die zijn uitgerust met een slim slot. Met een Blue-bike- of MOBIB-kaart kan je beide type fietsen ontlenen. Via de app kan je checken welk type fiets op welke locatie beschikbaar is.

5.

Vervangt de Blue-bike-app de My-Blue-bike-webapplicatie?

Nee, de Blue-bike-app vervangt de My-Blue-bike-webapplicatie niet. Inloggen op de My-Blue-bike-webapplicatie doe je via de website. Naast je ritten raadplegen kan je ook je kaart blokkeren of je account- en betaalgegevens wijzigen. Dat kan voorlopig nog niet in de Blue-bike-app.

6.

Waar kan ik de Blue-bike-app downloaden?

Je kan de Blue-bike-app, getiteld “Blue-bike”, voor Apple (iOS 8 of hoger) en Android-apparaten (Android 4.1 of hoger) downloaden via respectievelijk de Apple App Store of Google Play.

7.

Wat kan ik met de Blue-bike-app?

Met de Blue-bike-app kan je nagaan op welke locaties je een Blue-bike kan ontlenen en hoeveel Blue-bikes er beschikbaar zijn. Je kan je ritten opvragen en de detail van een rit zoals startlocatie, starttijd, eindlocatie en eindtijd raadplegen.

 

Voor een rit met een Blue-bike met een slim slot kan je zelfs de route van je rit bekijken. Wees gerust, deze infomatie is enkel voor jou zichtbaar. Blue-mobility zal enkel in uitzonderlijke gevallen zoals verlies of diefstal van de fiets de routegegevens opvragen.

 

Via de app kan je ook een defect melden voor een fiets uitgerust met een slim slot op voorwaarde dat je de rit hebt beëindigd op een Blue-bikelocatie. Mocht je toch pech hebben onderweg, dan kan je Ethias fietsbijstand inroepen. Meer informatie over pechbijstand vind je hier.

8.

Hoe ontleen ik een e-bike?

Onze e-bikes zijn uitgerust met een digitaal slot. Je kan met de app een e-bike ontlenen op net dezelfde wijze als een niet-elektrische fiets

Onze e-bikes zijn uitgerust met een digitaal slot. Je kan met de app een e-bike ontlenen op net dezelfde wijze als een niet-elektrische fiets.

Hoe werkt het slimme slot?

1.

Betaal ik meer voor een rit met een fiets uitgerust met een slim slot?

Neen. De ritprijzen zijn dezelfde voor ritten met fietsen met een slim slot en fietsen met een sleutelslot.

2.

Hoe ontleen ik een Blue-bike met een slim slot?

Een fiets die is uitgerust met een slim slot, kan je niet openen met een fysieke sleutel. Je kan het slimme slot openen op 3 manieren:

 

1. Via de app
Tik eerst op het zadel van een beschikbare Blue-bike die is uitgerust met een slim slot om de fiets uit zijn slaapstand te wekken. Je hoort een bieptoon. Open de Blue-bike-app en scan de QR-code op het stuurplaatje. Het slot springt open en je kan beginnen fietsen. Hoor je een lange bieptoon wanneer je de Blue-bike uit slaapstand wekt en zie je een rood lichtje op het slot branden? Dan is de Blue-bike niet beschikbaar. Probeer een andere Blue-bike wakker te schudden.

 

2. Via je Blue-bikekaart of MOBIB-kaart
Tik eerst op het zadel van een beschikbare Blue-bike die is uitgerust met een slim slot om de fiets uit zijn slaapstand te wekken. Je hoort een bieptoon. Houd de kaart nu tegen de kaartlezer van het slimme slot. Je hoort een aantal bieptonen. Het slimme slot springt open. Je kan beginnen fietsen.
Hoor je een lange bieptoon wanneer je de Blue-bike uit slaapstand wekt en zie je een rood lichtje op het slot branden? Dan is de Blue-bike niet beschikbaar. Probeer een andere Blue-bike wakker te schudden.

 

3. Via een voucher
Om een fiets die is uitgerust met een slim slot te ontlenen met een voucher, dien je gebruik te maken van de app. Wanneer je de app voor de eerste keer gebruikt, heb je de mogelijkheid om op het startscherm een vouchercode in te geven. Wanneer je al bent ingelogd met je Blue-bike-account, dan moet je eerst uitloggen. Als je vervolgens de app opnieuw opent, krijg je de mogelijkheid om de vouchercode in te geven. Tik vervolgens op het zadel van een beschikbare Blue-bike die is uitgerust met een slim slot om de fiets uit zijn slaapstand te wekken. Je hoort een bieptoon. Scan de QR-code op het stuurplaatje. Je hoort een aantal bieptonen. Het slot springt open. Je kan beginnen fietsen.

3.

Hoe sluit ik mijn rit met slim slot af?

Een rit afsluiten met een Blue-bike uitgerust met een slim slot, doe je door het slot manueel te sluiten nadat je de fiets teruggebracht hebt naar de Blue-bikelocatie waar je vertrokken bent. Je kantelt daarvoor de hendel aan het slot naar de fiets toe en kan zo de hendel naar beneden duwen. Het slim slot detecteert dat je fiets is afgesloten in de Blue-bikelocatie en zal je rit automatisch beëindigen. Let wel, je rit wordt enkel afgesloten wanneer de fiets op de startlocatie staat, niet wanneer hij buiten een Blue-bikelocatie staat en het slot gesloten wordt. Je kan je Blue-bike met slim slot tijdens gebruik dus gerust onderweg sluiten. Je rittijd blijft doorlopen, en de rit wordt pas afgesloten bij het sluiten van je slot op de Blue-bikelocatie.

4.

Hoe weet ik of een Blue-bike met een slim slot is uitgerust?

In de app kan je bekijken welke locaties met slimme sloten zijn voorzien, en welke locaties een sleutelautomaat hebben – of een combinatie. Je herkent de Blue-bikes met slim slot ook aan de QR-code op het paneeltje op het fietsstuur. Met een Blue-bike- of MOBIB-kaart op zak ben je altijd zeker dat je een fiets kan huren. Met de app kan je enkel Blue-bikes ontlenen die zijn uitgerust met een slim slot.

5.

Ik kan het slot niet sluiten. Het slot is defect. Wat kan ik doen?

Breng de fiets terug naar een Blue-bikelocatie en stuur een sms naar 8686 en vermeld Blue smart + probleem. Blue-bike blokkeert de fiets zodat deze niet meer ontleend kan worden en stuurt snel iemand ter plaatse om de fiets te herstellen. Mocht je je niet naar een Blue-bikelocatie kunnen begeven, en je bevindt je op meer dan 1,5 km van een Blue-bikelocatie, dan kan je beroep doen op de pechverhelpingsdienst van Ethias. Blijf bij de fiets tot Ethias arriveert. Meer informatie vind je hier.

6.

Ik krijg het slim slot niet dicht. Wat kan ik doen?

Het slot is uitgerust met een hendel met veiligheidsknop. Om de beveiliging weg te nemen moet je de knop eerst draaien in de richting van “pijl 1” en vervolgens moet je de hendel naar beneden duwen in de richting van “pijl 2” om het slot te sluiten. Je kan deze instructies ook aflezen op het instructiepaneel dat bevestigd is aan de zijkant van het fietsmandje. Als het slot correct gesloten is hoor je een beep en gaat er een groen licht branden op het slot. Mocht dit niet lukken, controleer dan of een spaak van het achterwiel de sluiting van het slot belemmert.

7.

Kan ik mijn Blue-bike met slim slot nu overal achterlaten?

Nee, de Blue-bike wordt altijd teruggebracht naar de locatie waar je hem hebt meegenomen. Kan dit door omstandigheden toch een keer niet anders, dan wordt hiervoor een toeslag aangerekend. Deze vind je hier.

8.

Wat is een slim slot?

Het slim slot is uitgerust met een kaartlezer, gps-tracker, een bewegingssensor, led-lampjes, een geluidsbuzzer en communiceert met het centrale Blue-bikeplatform via het gsm-netwerk.
Dankzij de ingebouwde kaartlezer kan je naast het ontlenen van een fiets met de app, een fiets ook ontlenen met je Blue-bike- of MOBIBkaart. De gps-tracker maakt het voor Blue-bike mogelijk om een rit gemaakt met een fiets met een slim slot, automatisch af te sluiten wanneer het slot op een Blue-bikelocatie gesloten wordt. Bovendien kan je ook de routegegevens van jouw rit raadplegen via de Blue-bike-app. Wees gerust, de routegegevens zijn enkel voor jou zichtbaar. Blue-mobility zal enkel in uitzonderlijke gevallen zoals verlies of diefstal van de fiets de routegegevens opvragen. De bewegingssensor dient niet alleen om de fiets uit zijn slaapstand te wekken, hij wordt ook gebruikt om een eventuele poging tot diefstal te detecteren. Er gaat dan een alarm af en Blue-bike wordt onmiddellijk op de hoogte gebracht van de verdachte bewegingen. Het led-lampje en de buzzer geven via kleuren en geluiden informatie over het communicatieproces. Indien iemand bijvoorbeeld een fiets probeert te ontlenen met een geblokkeerde kaart, dan zal de gebruiker een lange beep horen en een rood lichtje zien branden. Wanneer de gebruiker de app gebruikt voor de ontlening, dan zal hij ook de reden van weigering zien.

Hoe werkt de sleutelautomaat?

1.

Hoe werkt de sleutelautomaat?

Met je Blue-bike- of MOBiB-kaart:

  • Houd je kaart tegen de kaartlezer van de automaat.
  • Volg de instructies op het scherm.
  • Er opent een lade.
  • Neem de sleutel waarvan de positie rood oplicht.

 

Met een voucher:

  • Druk op ‘ontlenen’ op het scherm.
  • Kies voor ‘voucher’.
  • Voer de 10-cijferige vouchercode in.
  • Neem de sleutel waarvan de positie rood oplicht.

2.

Waarom wordt de sleutelautomaat uit dienst gehaald?

Blue-bike schakelt over op digitale sloten om onze service flexibeler en gebruiksvriendelijker te maken. Met deze nieuwe technologie bieden we verschillende voordelen:

  • Meer flexibiliteit: Zo introduceren we bijvoorbeeld “back-to-many” zones, waarbij je een fiets op meerdere locaties kunt terugbrengen.
  • Betere beschikbaarheid: Bij een storing met de sleutelautomaat kon de volledige locatie tijdelijk onbeschikbaar zijn. Dat is met de digitale sloten verleden tijd.
  • Zelf een fiets kiezen: Je kan voortaan zelf de fiets kiezen die je wilt gebruiken, zonder gebonden te zijn aan een automaat.

We begrijpen dat deze verandering niet voor iedereen vanzelfsprekend is, en we staan klaar om je te helpen met de overstap. Aarzel niet om contact met ons op te nemen als je nog vragen hebt.

3.

Er staan Blue-bikes in het fietsenrek, maar ik kan er geen enkele ontlenen.

Dit kan meerdere dingen betekenen:

  • De beschikbare fietsen zijn voorzien van digitaal slot Deze ontleen je via de Blue-bike app;
  • De sleutelautomaat is leeg;
  • De fietsen zijn ontleend door iemand anders en worden later opgehaald;
  • De fietsen worden binnenkort hersteld;

4.

Ik nam de sleutel per ongeluk mee naar huis. Wat nu?

Breng ons zo snel mogelijk op de hoogte via het contactformulier! Als je in de dagen na je ontlening nog op de ontleen locatie komt, dan kan je je sleutel terug in de automaat stoppen. Breng ons op de hoogte zodra dit gebeurd is.

 

Als je de sleutel niet kan terugbrengen, dan vragen we je om de sleutel aangetekend naar ons hoofdkantoor te sturen:

Blue-Mobility

Provinciestraat 53

2018 Antwerpen

 

Bezorg ons zeker de trackingcode. Breng de sleutel niet terug naar een andere Blue-bikelocatie.

5.

De automaat is vol. Wat nu?

Nadat je je sleutel gescand hebt aan de automaat, mag je hem in de sleutelbox stoppen. Dat is een blauwe brievenbus die meestal op de kop van de fietsenrekken staat. Op sommige locaties is de sleutelbox geïntegreerd in de zijkant van de automaat.

 

Stuur ons zeker nog een sms op 8686 zodat we je rit goed kunnen afsluiten. Begin je bericht met BLUE + sleutelnummer + sleutelbox (bijvoorbeeld: BLUE 1234 sleutelbox).

 

Breng de sleutel niet terug naar een andere Blue-bikelocatie.

6.

De sleutelautomaat is defect. Wat moet ik doen?

Je mag de sleutel in de sleutelbox stoppen. Dat is een blauwe brievenbus die meestal op de kop van de fietsenrekken staat. Op sommige locaties is de sleutelbox geïntegreerd in de zijkant van de automaat.

 

Stuur ons zeker nog een sms op 8686 zodat we je rit goed kunnen afsluiten. Begin je bericht met BLUE + sleutelnummer + sleutelbox (bijvoorbeeld: BLUE 1234 sleutelbox).

 

Breng de sleutel niet terug naar een andere Blue-bikelocatie.

7.

Ik heb de sleutel in de sleutelbox gestopt. Wat nu?

Stuur ons een sms op 8686 zodat we je rit goed kunnen afsluiten. Begin je bericht met BLUE + sleutelnummer + sleutelbox (bijvoorbeeld: BLUE 1234 sleutelbox).

De fiets

1.

Hoe zet ik een fiets met een sleutel op slot tijdens een pauze?

Het volstaat om het ringslot aan het achterwiel te sluiten:

  • Draai de sleutel van je weg;
  • Duw de hendel omlaag met je andere hand;
  • Haal de sleutel uit het slot.

 

Het staat je vrij om ook het kettingslot te gebruiken om je fiets vast te leggen.

2.

Hoe sluit ik een Blue-bike met een digitaal slot?

Open de app en klik op “Vergrendel je fiets”. Aan een Blue-bikelocatie kan je je rit beëindigen. Op andere plekken kan je je rit pauzeren.

  • Sluit het ringslot aan het achterwiel:
  • Draai aan de hendel in de richting van de pijl;
  • Duw de hendel naar beneden.

 

Een rit pauzeren kan op elke locatie. Een rit beëindigen moet altijd op een Blue-bike locatie gebeuren.

Als de Blue-bike op een andere locatie wordt teruggebracht dan de locatie waar deze was ontleend kan er een toeslag van toepassing zijn. Voor overzicht van tarieven en toeslagen, klik hier.

3.

Hebben de Blue-bikes fietstassen of kinderzitjes?

Nee, om de verhuring van de Blue-bikes zo snel, gemakkelijk en goedkoop mogelijk te houden, kan je geen fietstassen of kinderzitjes huren. Ook is het technisch niet mogelijk om fietstassen of kinderzitjes op de fietsen te monteren. De fiets heeft wel een handig mandje waar een laptop of een boodschappentas perfect in past.

4.

Hoe werkt de e-bike?

De e-bike ondersteuning springt automatisch aan als je de fiets in beweging brengt. Je kan de ondersteuning zelf niet aanpassen. Ook met een lege batterij kan je verder fietsen

5.

Hoe controleer ik het batterijniveau van mijn e-bike?

Het batterijniveau en ingeschatte bereik van de e-bike kan je zien in de app als je je op een e-bike locatie bevindt.

Mijn rit

1.

Kan ik mijn rit pauzeren?

Ja, dat kan. Al onze fietsen zijn uitgerust met een ringslot aan het achterwiel.

 

  • Open de app en ga naar “locaties”. Je lopende rit moet hier beschikbaar staan
  • Klik op “Vergrendel je fiets”
  • Kies vervolgens of “Rit pauzeren”

De animatie in de app toont hoe je de fiets vergrendelt– je kunt nu het slot sluiten door de hendel naar beneden te duwen en het slot te sluiten.

2.

Ik bracht mijn fiets terug, maar mijn rit werd niet afgerond. Wat nu?

Nadat je je rit hebt afgerond – hetzij via de sleutelautomaat, hetzij via de app – is het belangrijk om te wachten tot je de bevestiging op het scherm ziet.

 

Als je je rit afgerond hebt en je traject toch blijft lopen, neem dan contact met ons op via het contactformulier. Zodra we nagekeken hebben of je fiets (en de sleutel) zich op de Blue-bikelocatie bevindt, sluiten we je rit af.

3.

Kan ik mijn fiets langer dan 24 uur bijhouden?

Ja, dat kan. Houd er rekening mee dat er extra kosten aangerekend kunnen worden.

4.

Waar kan ik mijn rittenoverzicht bekijken?

Je kan je afgelegde ritten bekijken via je online account of in de app.

5.

Kan ik mijn Blue-bike op een andere locatie terugbrengen dan waar ik hem ontleende?

Ja, dat kan. Houd er rekening mee dat er een toeslag aangerekend kan worden. Bekijk hier onze tarieven en toeslagen.

In back-to-many zones, waaronder Stad Geel, Stad Leuven (enkel e-bikes) en Vervoerregio Gent kan je je fiets zonder meerkost achterlaten aan een ander Blue-bikepunt in dezelfde zone.

6.

Mag ik mijn Blue-bike ‘s nachts bijhouden?

Ja, dat kan. Houd wel je rittijd in de gaten!

Mijn lidmaatschap

1.

Hoe kan ik lid worden?

Via onze website

  • Vul je gegevens in via het inschrijfformulier;
  • Bevestig je e-mailadres door op de link te klikken in de mail die je aankrijgt;
  • Fietsen met digitaal slot kan je onmiddellijk na bevestiging van je account ontlenen;
  • Je Blue-bikekaart valt binnen enkele dagen in je brievenbus – met deze kaart kan je fietsen via de sleutelautomaat ontlenen;
  • De kosten van het lidmaatschap (€ 12) worden 1 keer per jaar aangerekend.

2.

Hoe pas ik mijn gegevens aan?

In je My Blue-bike omgeving kan je je persoonlijke gegevens wijzigen. Meld je hier aan op onze website met je e-mailadres en je zelfgekozen wachtwoord. Volg deze stappen:

  • Klik op ‘profiel’ en kies voor ‘aanpassen’;
  • Pas je gegevens aan;
  • Klik op ‘opslaan’.

3.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat moet ik doen?

Je gebruikersnaam is je e-mailadres. Ben je je wachtwoord kwijt? Geef hier je e-mailadres in en klik ‘doorsturen’. Je ontvangt vervolgens een mail om je wachtwoord opnieuw in te stellen.

4.

Ik vroeg als zakelijke klant vouchers aan, maar kan deze vouchers nog niet gebruiken. Wat moet ik doen?

Je vouchers kunnen pas gebruikt worden van zodra je account goedgekeurd wordt.

5.

Ik heb een promocode. Waar kan ik deze omruilen?

De voordeelcode geef je in bij stap drie van het online inschrijfformulier.

  • Voordelen gelden voor nieuwe leden en kunnen niet met terugwerkende kracht worden toegekend;
  • Per persoon geldt het maximum van 1 voordeel;
  • Een kortingscode is niet cumuleerbaar met andere kortingscodes;
  • Bij gebruik van de kortingscode word je lid van Blue-bike en aanvaard je de algemene voorwaarden.

6.

Ik gebruikte een kortingscode maar ik heb nog geen vouchers ontvangen. Klopt dit?

Je vouchers worden niet automatisch aan je account toegevoegd. Dit kan enkele weken duren. Heb je na een maand nog steeds geen vouchercodes ontvangen? Stuur ons dan zeker een mailtje via het contactformulier!

7.

Hoe zeg ik mijn lidmaatschap op?

Meld je aan op onze website en volg deze stappen:

  • Klik op ‘lidkaart’;
  • Klik op het icoon ‘lidmaatschap stopzetten’ bij ‘acties’;
  • Je ontvangt een bevestigingsmail;
  • Je lidmaatschap wordt niet automatisch verlengd.

Je persoonlijke gegevens worden gewist zodra je lidmaatschap is stopgezet.

 

Opgelet, het opzeggen van een lidmaatschap is definitief. Je kan je kaart nadien niet meer gebruiken om fietsen te ontlenen.

8.

Hoe verleng ik mijn lidmaatschap?

Je lidmaatschap wordt jaarlijks automatisch vernieuwd. Daar hoef je niks voor te doen. Na een jaar betaal je opnieuw 12 euro (de kost van je lidmaatschap), zodat je Blue-bikes kan blijven ontlenen.

Mijn account

1.

Hoeveel Blue-bikes kan ik ontlenen met één lidmaatschap?

Per Blue-bike lidmaatschap kan je tot twee Blue-bikes tegelijkertijd ontlenen. Je betaalt per fiets de standaard ritprijs.

2.

Hoe kan ik mijn MoBIB-kaart aan mijn Blue-bikeabonnement koppelen?

Meld je hier aan op onze website en volg deze stappen:

  • Klik op ‘lidkaart’;
  • Klik op de dubbele pijltjes ‘duplicaat aanvragen’;
  • Kies voor ‘MoBIB-kaart als lidkaart gebruiken’;
  • Voer de 19 cijfers van je MoBIB-kaart in;
  • Klik op ‘lidkaart vervangen’.

3.

Kan ik de pincode wijzigen?

Je kan je pincode voor de sleutelautomaat wijzigen op je persoonlijke online account.

Meld je hier  aan op onze website en volg deze stappen:

  • Klik op ‘lidkaart’;
  • Klik op ‘PIN’;
  • Kies een nieuwe pincode van 4 cijfers;
  • Sla je wijzigingen op.

4.

Ik heb mijn Blue-bike lidkaart nog niet ontvangen. Wat nu?

We sturen je kaart toe van zodra jij jouw e-mailadres hebt bevestigd.

Heb je jouw kaart nog niet ontvangen na acht werkdagen? Geef ons een seintje via het contactformulier.

5.

Ik voerde 3 verkeerde pincodes in en nu is mijn lidkaart geblokkeerd. Wat nu?

Je kan je pincode wijzigen op je persoonlijke online account.

Meld je hier  aan op onze website en volg deze stappen:

  • Klik op ‘lidkaart’;
  • Klik op ‘PIN’;
  • Kies een nieuwe pincode van 4 cijfers;
  • Sla je wijzigingen op.

6.

Mijn lidkaart is om onbekende redenen geblokkeerd. Wat nu?

Neem contact met ons op via het contactformulier.

7.

Ik ben mijn kaart kwijt / mijn kaart werd gestolen. Kan ik mijn kaart blokkeren?

Ja, dat kan. Log hier in op je Blue-bike account op onze website en volg deze stappen:

  • Klik op ‘lidkaart’;
  • Je kan je kaart (de)blokkeren met de play-/pauzeknop.

8.

Kan ik een tweede lidkaart krijgen die gelinkt is aan mijn lidmaatschap?

We kunnen helaas geen twee kaarten aan één lidmaatschap koppelen. Met een lidmaatschap kan je wel twee fietsen tegelijk ontlenen. Je betaalt de prijs per rit.

9.

Wat is het verschil tussen een MoBIB-kaart en een Blue-bikekaart?

Nadat je je e-mailadres bevestigd hebt bij je inschrijving, sturen we je een Blue-bikekaart op. Met die kaart kan je een fiets ontlenen.

 

Met je MoBIB-kaart kan je verschillende abonnementen op één kaart zetten, waaronder je trein- of busabonnement en je lidmaatschap bij Blue-bike.

Betaling

1.

Kan ik met een creditcard of bankoverschrijving betalen?

Nee, dit is helaas niet mogelijk. Betaling vindt momenteel uitsluitend plaats via domiciliëring.

2.

Ik betaal via domiciliëring en toch krijg ik een rappel. Hoe komt dat?

We bieden een domiciliëring voor een bepaalde factuur altijd één keer aan op je rekening. Soms wordt de domiciliëringsopdracht niet uitgevoerd/geweigerd door je bank. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Je bank kan je hierover informeren. In dat geval vragen we je om de factuur uitzonderlijk per overschrijving te betalen.

3.

Waarom krijg ik een factuur van €12?

Je Blue-bikelidmaatschap wordt automatisch verlengd zodat leden kunnen blijven fietsen. Je kan je abonnement tot twee weken voor je verlenging stopzetten op je online account via onze website.

 

Het niet betalen van een factuur wanneer je geen gebruik hebt gemaakt van Blue-bike, maar wel een lidmaatschap aanmaakte, is geen geldige opzegging. Je zal de lidmaatschapskost nog moeten betalen indien je jouw lidmaatschap niet tijdig hebt opgezegd.

 

Opzeggen kan via je online account, of via een mail naar info@blue-bike.be.

4.

Waarom werd een rit langer aangerekend dan ze volgens mij duurde?

Nadat je je rit hebt afgesloten – ofwel via de sleutelautomaat ofwel via de app – is het belangrijk om te wachten tot je de bevestiging op het scherm ziet. Als je rit niet beëindigd is en je toch de juiste stappen hebt gevolgd, laat het ons dan zo snel mogelijk weten via het contactformulier.

 

Heb je je sleutel in de sleutelbox gestopt? Laat het ons dan weten via het contactformulier en vermeld je fietsnummer – zo kunnen we je rit correct afsluiten.

5.

Waarom verschilt de prijs van een rit per gemeente?

Lokale Besturen kunnen beslissen om je een duwtje in de rug te geven en Blue-bike te financieren met € 1 per rit. In meerdere gemeenten kan je gratis of voor slechts € 2,50 tot 24 uur lang een fiets ontlenen in plaats van ons standaardtarief  van € 3,50. Op de locatiepagina en in de app vind je de exacte prijs per locatie.

6.

Hoeveel kost Blue-bike?

Om een fiets te kunnen ontlenen, moet je eerst lid worden. Een lidmaatschap kost 12 euro per jaar. Zo kunnen we fiets aanbieden aan een voordelig tarief. Daarnaast betaal je ook een rittarief. Voor de eerste 24 uur betaal je een vast tarief. Als je rit langer duurt dan 24 uur, gelden andere tarieven. De facturatie gebeurt maandelijks. Op sommige locaties is er een korte rit tarief. In de app krijg je een exact beeld van de tarieven per locatie.

7.

Kan ik mijn rekeningnummer aanpassen?

Ja, dat kan. Meld je hier aan op onze website en volg deze stappen:

  • Klik op ‘profiel’ en kies voor ‘aanpassen’;
  • Pas je rekeningnummer aan;
  • Sla je wijzigingen op.

 

 

Schade & Diefstal

1.

Hoe kan ik een defect melden?

Na je rit kan je een defect aangeven via de Blue-bike app of de sleutelautomaat. Er worden geen rit kosten in rekening gebracht als je ons de fiets binnen de 4 minuten terug inlevert en bij het beëindigen van de rit defect meldt.

2.

Wat moet ik doen als ik in panne val?

Een ongeval kan iedereen overkomen. Neem contact op met de gratis fietsbijstand van Ethias. Ze brengen je gratis naar de Blue-bikelocatie of – indien nodig – naar het ziekenhuis. Breng ons op de hoogte via het contactformulier.

 

Als je je dicht bij een Blue-bikelocatie bevindt, breng je de fiets terug en meld je het probleem via de sleutelautomaat of via de app. Je kan binnen de 4 minuten na de start van je eerste rit gratis een andere Blue-bike nemen.

 

Als je je meer dan 1,5 kilometer van een Blue-bikelocatie bevindt, dan contacteer je de fietsbijstand van Ethias:

  • Bel Ethias op het nummer 011/ 28 28 28;
  • Vermeld je volledige naam, je telefoonnummer, het fietsnummer en je locatie. Beschrijf kort wat er gebeurd is.
  • Als je gewond raakt en een voertuig betrokken is dat gedekt is door een aansprakelijkheidsverzekering voor motorrijtuigen, kun je een schadevergoeding voor je lichamelijke letsel eisen van die verzekeraar, ongeacht of je zelf schuld hebt of niet. Deze automatische schadevergoeding geldt niet als er bijvoorbeeld een andere fiets of voetganger bij het ongeval betrokken is. In dat geval moet je bewijzen dat de andere partij schuld had.
  • Als je Blue-bike beschadigd is, zijn we genoodzaakt om de herstelkosten door te factureren, zoals aangegeven in onze algemene voorwaarden.
  • Je kunt een beroep doen op je burgerlijke aansprakelijkheid als je zelf schuld hebt, of deze kosten verhalen op de verzekeraar van het betrokken voertuig als dat schuld heeft aan het ongeval.

 

Voor meer informatie over de Ethias Fietsbijstand, klik hier.

3.

Ik ben mijn Blue-bikesleutel verloren, wat nu?

Laat het ons weten via het contactformulier. Vermeld het nummer van je Blue-bike. Op grond van onze algemene voorwaarden betaal je de kosten voor een nieuw slot.

4.

Mijn Blue-bikekaart is kwijt of gestolen, wat nu?

Blokkeer onmiddellijk je kaart om misbruik te voorkomen:

  • Log hier in op je Blue-bike account op onze website met je e-mailadres en je zelfgekozen wachtwoord;
  • Klik op ‘lidkaart’;
  • Met de play-/pauzeknop kan je zelf je kaart blokkeren en deblokkeren.

5.

Wat doe ik bij diefstal van mijn Blue-bike?

Bezorg ons zo snel mogelijk het proces-verbaal en de sleutel. Het proces-verbaal kan je online laten opmaken: https://www.politie.be/nl/police-on-web/neerleggen-van-een-klacht.

 

Geef de volgende zaken mee in jouw aangifte:

  • merk: Blue-bike
  • kleur: blauw
  • bijkomende informatie:
    • uniek nummer fiets: BB xxx
    • kader en spatborden blauw, velgen oranje gelakt
    • mandje op de pakdrager

 

De sleutel (niet bij fietsen met digitaal slot) stuur je per aangetekende zending en met trackingcode naar:

Blue-Mobility
Provinciestraat 53
2018 Antwerpen

 

Bezorg ons zeker de trackingcode!

 

We verwijzen naar artikel 11 in onze algemene voorwaarden: https://www.blue-bike.be/nl/algemene-voorwaarden. Daarin staat vermeld dat je als gebruiker gedurende de volledige duur van de huur van de fiets aansprakelijk bent voor verlies of diefstal. Wanneer het pv en de sleutel – in geval van een sleutelfiets – ons niet binnen de 14 dagen bereiken zal er 550,00 EUR per fiets aangerekend worden op je volgende factuur.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.