image

Zoek binnen de FAQ

Hoe werkt Blue-bike?

App en digitaal slot

Sleutelautomaat en lidkaart

Blue-bike voucher

Fietsgebruik en ritten

E-bike

Locaties en beschikbaarheid

Lidmaatschap & accountbeheer

Schade & Diefstal

Facturatie & betaling

Hoe werkt Blue-bike?

1.

Wat is Blue-bike?

Blue-bike is een deelfietssysteem van meer dan 3000 stadsfietsen en e-bikes verspreid over meer dan 200 locaties in België. Als Blue-bike lid heb je toegang tot al die locaties en fietsen. Zo heb je altijd een fiets op zak. Blue-bike vormt de ideale oplossing om de eerste, laatste of alle kilometers tot je eindbestemming af te leggen.

2.

Ik heb al een eigen fiets. Is Blue-bike interessant voor mij?

Absoluut! Blue-bike is geen vervanging van je eigen fiets, maar een aanvulling erop. Met Blue-bike heb je op meer dan 200 locaties in België een fiets ter beschikking. Ideaal voor de laatste kilometers van je woon-werkverplaatsing, een daguitstap of vergadering op locatie.

3.

Moet ik lid zijn om een Blue-bike te ontlenen?

Om onze fietsen te kunnen ontlenen, moet je lid zijn. Een lidmaatschap kost 12 euro per jaar. Op deze manier kunnen we fietsen aan een zeer voordelig tarief aanbieden. Word dus snel lid en spring op de fiets! Via bedrijfsaccounts of MaaS-aanbieders kan je ook Blue-bikes ontlenen met een voucher. In de toekomst wordt het ook mogelijk om zonder vast lidmaatschap een losse rit aan te kopen via de Blue-bike app.

4.

Hoe ontleen ik een Blue-bike?

Een Blue-bike ontlenen doe je via de Blue-bike app. Download hem hier.

5.

Vanaf welke leeftijd kan ik lid worden?

Lid worden bij Blue-bike kan vanaf 18 jaar. Om de fietsen te gebruiken, bijvoorbeeld via een lidmaatschap van je ouder of voogd, moet je 14 jaar zijn.

6.

Kan of moet ik een Blue-bike reserveren?

Nee, een fiets reserveren is niet mogelijk. We houden de beschikbaarheid van onze fietsen constant in de gaten zodat we tijdig extra fietsen kunnen voorzien.

7.

Wanneer kan ik een Blue-bike ontlenen?

Zodra je lid bent, kan je 24/7 een fiets ontlenen.

8.

Hoeveel fietsen kan ik tegelijk ontlenen?

Met je Blue-bike lidmaatschap kan je twee fietsen tegelijk ontlenen. Voor beide fietsen betaal je hetzelfde rittarief. Met een voucher kan je 1 fiets ontlenen.

9.

Kan ik mijn fiets inleveren op een andere Blue-bike locatie?

Op sommige locaties werkt Blue-bike met een back-to-many systeem. Daarin is het mogelijk om een fiets te ontlenen en je rit te beëindigen aan een andere locatie die tot diezelfde zone behoort. Momenteel is dat het geval in Zone Stad Geel, Zone Stad Mechelen, Zone Stad Leuven (enkel e-bikes) en Zone Vervoerregio Gent. Op andere locaties is het bedoeling dat je de fiets na gebruik weer inlevert op de startlocatie om een toeslag te vermijden.

10.

Kan ik Blue-bike gebruiken zonder smartphone met internetverbinding?

We voorzien al onze fietsen van digitale sloten. Die ontleen je via de Blue-bike app en daarvoor heb je een smartphone met Bluetooth- en internetverbinding nodig.

App en digitaal slot

1.

Hoe ontleen ik een Blue-bike via de app?

Begeef je naar een Blue-bikelocatie met digitale sloten en open de app;
Klik op ‘locaties’ en klik de Blue-bikelocatie aan op de kaart. Selecteer je fiets en volg de verdere instructies in de app.

 

Iets meer uitleg nodig? Op deze pagina lees je alles over de digitale sloten en app, inclusief handige instructievideo.

2.

Kan ik mijn rit pauzeren?

Je kan je rit zo vaak pauzeren als je wilt. Je fiets blijft al die tijd in jouw bezit en je ontleentijd blijft lopen.

  1. Open de app en klik op ‘Locaties’.
  2. Klik op ‘Vergrendel je fiets’.
  3. Klik op ‘Rit pauzeren’.
  4. Volg de instructies in de app.
  5. Verder fietsen? Klik op ‘Ontgrendel je fiets’.

3.

Hoe beëindig ik mijn rit?

Breng je Blue-bike terug naar een ontleenlocatie en open je app;

 

  1. Beëindig je rit met een digitaal slot door in de app op “Vergrendel je fiets” te tikken;
  2. Kies vervolgens voor “Beëindig rit” en volg de instructies in de app.
  3. Doorloop de schermen en controleer of de rit beëindigd is in de app.

4.

Ik vergat mijn rit te beëindigen in de app. Wat nu?

Je kan je rit enkel beëindigen als je je op een Blue-bikelocatie en vlak bij de fiets bevindt.

 

Geraak je echt niet meer op je eindlocatie? Stuur een e-mail naar info@blue-bike.be of via het contactformulier en we nemen snel contact met je op.

5.

Mijn smartphone maakt geen verbinding met het slot. Wat nu?

Zorg ervoor dat je Bluetooth ingeschakeld blijft en dat je in de buurt van de fiets bent. Controleer of je wel bij de juiste fiets staat. Is het fietsnummer dat de app toont gelijk aan het nummer op de fiets?

 

Kreeg je een foutmelding in de app tijdens het sluiten?

  • Sluit de foutmelding.
  • Probeer een aantal keer opnieuw.
  • Sluit de app volledig en start de app opnieuw op.
  • Schakel je Bluetooth uit en terug in en probeer het opnieuw.
  • Herstart je telefoon.

 

Blijf je problemen hebben? SMS gratis ‘BLUE + locatie + probleem’ naar 8686. We nemen direct contact met je op.

6.

Mijn telefoon werkt niet meer. Hoe zet ik mijn rit verder?

Je kan een Blue-bike met digitaal slot enkel ontgrendelen/vergrendelen via de app. Laat een fiets nooit onbewaakt achter. Werkt je telefoon niet meer? Breng ons via een ander toestel dan zo snel mogelijk op de hoogte via sms naar 8686 – begin je bericht met BLUE + locatie + probleem. Samen zoeken we een gepaste oplossing.

Sleutelautomaat & lidkaart

1.

Waarom verdwijnt de sleutelautomaat?

Blue-bike schakelt over op digitale sloten om onze service flexibeler en gebruiksvriendelijker te maken. Met deze nieuwe technologie bieden we verschillende voordelen:

  • Meer flexibiliteit: Zo introduceren we bijvoorbeeld “back-to-many” zones, waarbij je een fiets op meerdere locaties kunt terugbrengen.
  • Betere beschikbaarheid: Bij een storing met de sleutelautomaat kon de volledige locatie tijdelijk onbeschikbaar zijn. Dat is met de digitale sloten verleden tijd.
  • Zelf een fiets kiezen: Je kan voortaan zelf de fiets kiezen die je wilt gebruiken, zonder gebonden te zijn aan een automaat.

We begrijpen dat deze verandering niet voor iedereen vanzelfsprekend is, en we staan klaar om je te helpen met de overstap. Aarzel niet om contact met ons op te nemen als je nog vragen hebt.

Blue-bike voucher

1.

Wat is een voucher?

Een voucher is een los ticket waarmee je eenmalig een Blue-bike kan ontlenen.

2.

Wie kan vouchers kopen?

Het aankopen van vouchers is bedoeld voor bedrijfsklanten. Als particulier kan je ook een voucher aankopen via MaaS-providers zoals Olympus Mobility of KBC Mobile.

3.

Hoe voeg ik een voucher toe in de app?

Je kunt een voucher op twee manieren uploaden.

  • Je hebt de voucher aangekregen via je telefoon: klik op de link.
  • Je hebt de voucher aangekregen via je computer of op papier: ga in de app naar ‘mijn vouchers’ en scan de QR-code.

4.

Hoe gebruik ik een voucher in de app?

Nadat je een voucher hebt toegevoegd in de app klik je de locatie aan waar je een fiets wil ontlenen.

  • Kies een beschikbare fiets.
  • Klik op ‘gebruik een voucher’.
  • Kies een voucher uit de lijst.

5.

De voucher is ongeldig volgens de app. Wat nu?

Vouchers hebben een beperkte geldigheid. Kijk na of de voucher die je wil opladen nog geldig is.

Het kan ook zijn dat de voucher al op een ander toestel werd toegevoegd en al werd gebruikt om een Blue-bike te ontlenen.

6.

Mijn voucher staat niet meer in de Blue-bike app. Wat nu?

Geüploade vouchers slaan we lokaal op je toestel op. Als je om een of andere reden de gegevens van de app hebt moeten wissen – of je hebt ene nieuwe versie geïnstalleerd, dan verdwijnen de vouchers helaas mee van je toestel.

Je zal de vouchers opnieuw moeten toevoegen. Onze excuses voor het ongemak.

7.

Kan ik ook een e-bike ontlenen met een voucher?

Ja, je kan ook een voucher aankopen voor een e-bike. De prijs is wel hoger dan een voucher voor een stadsfiets. Momenteel is een voucher aankopen enkel mogelijk op het gebruikersportaal voor bedrijfsklanten.

Fietsgebruik & ritten

1.

Ik bracht mijn fiets terug, maar mijn rit werd niet afgerond. Wat nu?

Nadat je je rit hebt afgerond is het belangrijk om te wachten tot je de bevestiging in de app te zien krijgt dat je rit correct is afgesloten.

 

Als je je rit afgerond hebt en je traject toch blijft lopen, neem dan contact met ons op via het contactformulier. Zodra we nagekeken hebben of je fiets (en de sleutel) zich op de Blue-bikelocatie bevindt, sluiten we je rit af.

2.

Kan ik mijn fiets langer dan 24u bijhouden?

Ja, dat kan. Houd er rekening mee dat er extra kosten aangerekend kunnen worden.

3.

Kan ik mijn Blue-bike op een andere locatie terugbrengen dan waar ik hem ontleende?

Ja, dat kan. Houd er rekening mee dat er een toeslag aangerekend kan worden. Bekijk hier onze tarieven en toeslagen.

In back-to-many zones, waaronder Zone Stad Leuven (enkel e-bikes), Zone Stad Geel, Zone Stad Mechelen en Zone Vervoerregio Gent kan je je rit zonder meerkost beëindigen aan een ander Blue-bikepunt in dezelfde zone.

4.

Waar kan ik mijn rittenoverzicht bekijken?

Je kan je afgelegde ritten bekijken via je My Blue-bike account of in de app.

5.

Kan ik mijn Blue-bike ‘s nachts bijhouden?

Ja, dat kan. Houd wel je rittijd in de gaten.

6.

Hebben de Blue-bikes fietstassen of kinderzitjes?

Nee, om de verhuring van de Blue-bikes zo snel, gemakkelijk en goedkoop mogelijk te houden, kan je geen fietstassen of kinderzitjes huren. Ook is het technisch niet mogelijk om fietstassen of kinderzitjes op de fietsen te monteren. De fiets heeft wel een handig mandje waar een laptop of een boodschappentas perfect in past.

E-bike

1.

Biedt Blue-bike e-bikes aan?

Ja, je vindt ze momenteel in Leuven, Oostende en in Vervoerregio Gent. Meer info over de e-bike van Blue-bike lees je hier.

2.

Hoe herken ik een e-bike locatie?

Je herkent een locatie met e-bikes aan het roze bliksemschichtje op de overzichtskaart. Het icoon geeft het totaal aantal beschikbare fietsen op de locatie en is dus de som van het aantal e-bikes en stadsfietsen op deze locatie.

3.

Komen er extra e-bike locaties bij?

We breiden ons e-bike aanbod stelstelmatig uit. Als er e-bikes komen op een locatie waar jij onlangs een fiets ontleende, ontvang je een mailtje met het fijne nieuws dat je er binnenkort ook e-bikes vindt.

4.

Moet ik lid zijn van Blue-bike om een e-bike te ontlenen?

Voor particuliere klanten is het momenteel enkel mogelijk een e-bike te ontlenen via hun lidmaatschap. Bedrijfsklanten kunnen ook e-bike vouchers aankopen via het hoofdaccount.

5.

Hoe werkt de e-bike?

De e-bike ondersteuning springt automatisch aan als je de fiets in beweging brengt. Je kan de ondersteuning zelf niet aanpassen. Ook met een lege batterij kan je verder fietsen

6.

Hoe controleer ik het batterijniveau van mijn e-bike?

Het batterijniveau en ingeschatte bereik van de e-bike kan je zien in de app als je je op een e-bike locatie bevindt.

7.

Kan ik een e-bike met een voucher ontlenen?

Ja, momenteel kan je als bedrijfsklant ook e-bike vouchers aankopen.

Lidmaatschap & accountbeheer

1.

Hoe word ik lid van Blue-bike?

Via de app

  • Download de Blue-bike app;
  • Doorloop de stappen in de app;
  • Bevestig je mailadres.

 

De kosten van het lidmaatschap (€ 12) worden 1 keer per jaar aangerekend. Vooraf ontvang je hier een herinnering over.

2.

Hoe pas ik mijn gegevens aan?

In je My Blue-bike omgeving kan je je persoonlijke gegevens wijzigen. Meld je hier aan op onze website met je e-mailadres en je zelfgekozen wachtwoord. Volg deze stappen:

  • Klik op ‘profiel’ en kies voor ‘aanpassen’;
  • Pas je gegevens aan;
  • Klik op ‘opslaan’.

3.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat nu?

Je gebruikersnaam is je e-mailadres. Ben je je wachtwoord kwijt? Geef hier je e-mailadres in en klik ‘doorsturen’. Je ontvangt vervolgens een mail om je wachtwoord opnieuw in te stellen.

4.

Ik heb een promocode. Waar kan ik deze omruilen?

De voordeelcode geef je in bij stap drie van het online inschrijfformulier.

  • Voordelen gelden voor nieuwe leden en kunnen niet met terugwerkende kracht worden toegekend;
  • Per persoon geldt het maximum van 1 voordeel;
  • Een kortingscode is niet cumuleerbaar met andere kortingscodes;
  • Bij gebruik van de kortingscode word je lid van Blue-bike en aanvaard je de algemene voorwaarden.

5.

Hoe verleng ik mijn lidmaatschap?

Je lidmaatschap wordt jaarlijks automatisch vernieuwd. Daar hoef je niks voor te doen. Na een jaar betaal je opnieuw 12 euro (de kost van je lidmaatschap), zodat je Blue-bikes kan blijven ontlenen.

6.

Hoe zeg ik mijn lidmaatschap op?

Meld je aan op onze website en volg deze stappen:

  • Klik op ‘lidkaart’;
  • Klik op het icoon ‘lidmaatschap stopzetten’ bij ‘acties’;
  • Je ontvangt een bevestigingsmail;
  • Je lidmaatschap wordt niet automatisch verlengd.

Je persoonlijke gegevens worden gewist zodra je lidmaatschap is stopgezet.

Opgelet, het opzeggen van een lidmaatschap is definitief.

7.

Ik woon in het buitenland. Kan ik lid worden?

Blue-bike is voor inwoners van België of voor frequente bezoekers. Geldt dit voor jou dan kan je lid worden, zelfs al heb je een buitenlands adres. Bezoek je België eenmalig of voor een kortere periode? Dan verwijzen we je door naar andere verhuurdiensten. Bij Blue-bike ga je een lidmaatschap aan voor minstens 1 jaar.

Schade & diefstal

1.

Hoe kan ik een defect melden?

Na je rit kan je een defect melden via de Blue-bike app. Zie je meteen dat er iets mis is? Als je je rit binnen de 4 minuten beëindigt en defect meldt, brengen we geen kosten in rekening en kan je een andere fiets selecteren.

2.

Wat moet ik doen als ik in panne val?

Een ongeval kan iedereen overkomen. Neem contact op met de gratis fietsbijstand van Ethias. Ze brengen je gratis naar de Blue-bikelocatie of – indien nodig – naar het ziekenhuis. Meer info vind je hier.

3.

Ik ben mijn Blue-bikesleutel verloren. Wat nu?

Laat het ons weten via het contactformulier. Vermeld het nummer van je Blue-bike. Op grond van onze algemene voorwaarden betaal je de kosten voor een nieuw slot.

4.

Mijn Blue-bike is gestolen. Wat nu?

Bezorg ons zo snel mogelijk het proces-verbaal en de sleutel (bij fietsen met sleutelslot). Het proces-verbaal kan je online laten opmaken: https://www.politie.be/nl/police-on-web/neerleggen-van-een-klacht. Geef de volgende zaken mee in jouw aangifte:

  • merk: Blue-bike
  • kleur: blauw
  • bijkomende informatie:
  • uniek nummer fiets: BB xxx
  • kader en spatborden blauw, velgen oranje gelakt
  • mandje op de pakdrager

De sleutel (niet bij fietsen met digitaal slot) stuur je per aangetekende zending en met trackingcode naar:

Blue-Mobility
Provinciestraat 53
2018 Antwerpen

Bezorg ons zeker de trackingcode.

Locaties & beschikbaarheid

1.

Waar vind ik Blue-bike?

Er staan Blue-bikes aan meer dan 200 trein-, tram- en busstations in België. Alle locaties vind je hier op onze website of in de Blue-bike-app. De Blue-bike-app kan je downloaden voor Android of iOS.

2.

Kan of moet ik een Blue-bike reserveren?

Nee, een fiets reserveren is niet mogelijk. We houden de beschikbaarheid van onze fietsen constant in de gaten zodat we tijdig extra fietsen kunnen voorzien.

3.

Er staan Blue-bikes in het fietsenrek, maar ik kan er geen enkele ontlenen. Wat nu?

Dit kan meerdere dingen betekenen:

  • De fietsen zijn ontleend door een andere gebruiker en worden later opgehaald;
  • De fietsen zijn defect gemeld en worden binnenkort hersteld.

Betaling & facturatie

1.

Hoeveel kost Blue-bike?

De kost van je Blue-bikerit is afhankelijk van de locatie, de duur van ontlening en het type fiets. Op deze pagina vind je een overzicht en ook in de app krijg je real-time informatie over de prijs op de locatie waar je wilt ontlenen.

2.

Kan ik met een creditcard of bankoverschrijving betalen?

Nee, dit is helaas niet mogelijk. Betaling vindt momenteel uitsluitend plaats via domiciliëring.

3.

Ik betaal via domiciliëring en toch krijg ik een rappel. Hoe komt dat?

We bieden een domiciliëring voor een bepaalde factuur altijd één keer aan op je rekening. Soms wordt de domiciliëringsopdracht niet uitgevoerd/geweigerd door je bank. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Je bank kan je hierover informeren. In dat geval vragen we je om de factuur uitzonderlijk per overschrijving te betalen.

4.

Waarom krijg ik een factuur van € 12?

Je Blue-bikelidmaatschap wordt automatisch verlengd zodat leden kunnen blijven fietsen. Je kan je abonnement tot twee weken voor je verlenging stopzetten op je online account via onze website.

 

Het niet betalen van een factuur wanneer je geen gebruik hebt gemaakt van Blue-bike, maar wel een lidmaatschap aanmaakte, is geen geldige opzegging. Je zal de lidmaatschapskost nog moeten betalen indien je jouw lidmaatschap niet tijdig hebt opgezegd.

 

Opzeggen kan via je online account, of via een mail naar info@blue-bike.be.

5.

Waarom werd een rit langer aangerekend dan ze volgens mij duurde?

Nadat je je rit hebt afgesloten – ofwel via de sleutelautomaat ofwel via de app – is het belangrijk om te wachten tot je de bevestiging op het scherm ziet. Als je rit niet beëindigd is en je toch de juiste stappen hebt gevolgd, laat het ons dan zo snel mogelijk weten via het contactformulier.

 

Heb je je sleutel in de sleutelbox gestopt? Laat het ons dan weten via het contactformulier en vermeld je fietsnummer – zo kunnen we je rit correct afsluiten.

6.

Waarom verschilt de prijs van een rit per gemeente?

Lokale besturen kunnen beslissen om je een duwtje in de rug te geven en Blue-bike te financieren met € 1 per rit. In meerdere gemeenten kan je gratis of voor slechts € 2,50 tot 24 uur lang een fiets ontlenen in plaats van ons standaardtarief  van € 3,50. In de app vind je de exacte prijs per locatie.

7.

Kan ik mijn rekeningnummer aanpassen?

Ja, dat kan. Meld je hier aan op onze website en volg deze stappen:

  • Klik op ‘profiel’ en kies voor ‘aanpassen’;
  • Pas je rekeningnummer aan;
  • Sla je wijzigingen op.

 

 

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.