
Algemene Voorwaarde v2
Voor huidige, geldende, algemene voorwaarden, klik hier.
Vanaf de release van de versie 2.0.0 van de Blue-bike App, treden deze algemene voorwaarden in voege.
Onderhavige algemene voorwaarden hebben betrekking op de diensten die worden aangeboden onder het merk Blue-bike door Blue-mobility nv.
Het gebruik van een deelfiets impliceert dat de gebruiker kennis heeft genomen van deze Algemene voorwaarden en deze aanvaardt zonder enig voorbehoud.
1. Gegevens van Blue-mobility
Blue-mobility nv, Provinciestraat 53, 2018 Antwerpen, met ondernemingsnummer BE 0832-369-965.
Er kan contact worden opgenomen met Blue-mobility via E-mail: info@blue-bike.be, of via het contactformulier op de website. Tijdens kantooruren kan je ons telefonisch bereiken op 078 050 226.
2. Definities
2.1. Definities m.b.t. toegangsvormen
Gebruiker
Elke natuurlijke persoon die gebruik maakt van een Blue-bike.
Blue-bike-account
Wanneer een natuurlijke persoon of rechtspersoon (die vertegenwoordigd wordt door een bevoegde natuurlijke persoon) een overeenkomst afsluit met Blue-mobility, creëert Blue-mobility een Blue-bike-account dewelke toegang zal verlenen tot onze diensten.
Iedere persoon die de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt, mag een account aanmaken.
Ingeval van een rechtspersoon (zakelijk account) kunnen meerdere sub accounts worden geregistreerd verbonden aan deze rechtspersoon, dewelke de aansprakelijke partij is voor alle gebruik verbonden aan deze sub accounts. Ingeval van meerdere accounts wordt de eerst aangemaakte account een beheerdersrol toegewezen (“beheer account”). Alle kosten verbonden aan het gebruik van alle aan één rechtspersoon verbonden accounts worden gefactureerd aan de rechtspersoon conform de gegevens verbonden aan de beheer account.
Er kan aan een rechtspersoon meer dan één beheer account worden verbonden. De voorwaarden en modaliteiten hierrond worden toegelicht in onze gebruikershandleiding.
Indien in deze algemene voorwaarden de term “accounthouder” of “beheer account” wordt gebruikt in de context van een zakelijk account, wordt impliciet verwezen naar de rechtspersoon waaraan deze accounts zijn verbonden.
Blue-bike tariefformules
Elke houder van een account kan Blue-bikes ontlenen via verschillende tariefformules, namelijk via losse tickets, via een lidmaatschap of via een abonnement.
De accounthouder zal afhankelijk van zijn profiel (met name zakelijk of particulier) kunnen kiezen uit de via de app aangeboden betaalmogelijkheden (kaart, SEPA direct debit, factuur, …).
Er zijn meerdere tariefformules beschikbaar. Indien de accounthouder verbonden is aan een rechtspersoon, kan deze als beheerder de tariefformule kiezen voor alle accounts die hij/zij beheert:
Lidmaatschap
Een lidmaatschap impliceert een terugkerende beperkte vaste aansluitingskost in combinatie met een variabel rittarief (afhankelijk van locatie, duurtijd, type fiets en eventuele andere criteria).
Het Lidmaatschap geeft de accounthouder het recht om tijdens de looptijd van het Lidmaatschap een Blue-bike te huren.
Indien de accounthouder een natuurlijke persoon is, dan kan deze enkel een particulier Lidmaatschap afsluiten.
Indien de accounthouder verbonden is aan een rechtspersoon, dan kan deze enkel kiezen voor een zakelijk Lidmaatschap. De beheer account verbonden aan de rechtspersoon kan voor de andere accounts verbonden aan dezelfde rechtspersoon zakelijke lidmaatschappen afsluiten, dan wel gebruik te maken van andere tariefformules (Ticket of Member Plus – zie verder).
De kostprijs van het Lidmaatschap is vastgelegd in de Tarieflijst te raadplegen in de app en op www. blue-bike.be.
Blue-bike abonnement
De lidmaatschapsformule kan worden opgewaardeerd tot een abonnementsformule “Member plus” waarbij een onbeperkt aantal ritten voor een vast maandelijks tarief kan worden gereden, volgens de commerciële en gebruiksvoorwaarden te vinden in de app en op www. blue-bike.be.
Blue-bike Ticket
Het Blue-bike ticket laat de account-houder toe een fiets éénmalig te ontlenen aan een gegeven prijs voor een individuele rit (afhankelijk van duurtijd, type fiets, locatie en eventuele andere criteria) – zonder vaste kosten.
Aan de formules met vaste kosten (lidmaatschap en abonnement) is een door de accounthouder gekozen looptijd verbonden. Na afloop van deze looptijd wordt de gekozen tariefformule automatisch voor dezelfde looptijd verlengd. Deze formules kunnen ten allen tijde worden beëindigd waarna de diensten nog toegankelijk blijven tot het einde van de gekozen looptijd (reeds betaalde vaste kosten zijn niet terug vorderbaar). Het stopzetten van een gekozen tariefformule impliceert geen schrapping van de account. Indien een account door de accounthouder wordt geschrapt is het niet langer mogelijk in te loggen in de app.
Blue-bike Voucher
Rechtspersonen kunnen via de My-Blue-bike applicatie vouchers aankopen om deze onder meer aan derden zoals werknemers, klanten en zakelijke relaties, etc. ter beschikking te stellen. De voucher wordt aan de gebruiker aangeboden in vorm van ofwel een numerieke code ofwel een QR-code. Deze codes laten toe een digitaal slot te ontsluiten of via een sleutelautomaat een fysieke sleutel te bekomen.
Een voucher geeft aan de houder het recht om een Blue-bike te huren conform deze algemene voorwaarden. Blue-bike geeft aparte types van vouchers uit voor de ontlening van elektrische of stadsfietsen.
Een voucher heeft een beperkte geldigheidsduur die bij aankoop kan worden bepaald.
De gebruiker heeft voor het gebruik van een voucher geen nood aan een account. Door het gebruiken van een voucher verklaart de gebruiker zich zonder enig voorbehoud akkoord met deze algemene voorwaarden.
Met een voucher voor een elektrische fiets kan ook een stadsfiets worden ontleend zonder dat evenwel de meerkost van de gebruikte voucher voor een elektrische fiets kan worden teruggevorderd.
Alle mogelijke extra kosten gelinkt aan de ontlening zoals maar niet beperkt tot extra kosten voor langdurige ritten, verlies, diefstal of schade toegebracht door het toedoen of nalaten van de Gebruiker worden door Blue-mobility aangerekend aan de rechtspersoon door wie de voucher werd aangekocht. Blue-mobility behoudt zich het recht voor om deze kosten hoofdelijk te verhalen op zowel rechtspersoon verbonden aan de beheer account als de gebruiker zelf.
Vouchers kunnen in bepaalde omstandigheden ook door Blue-mobility zelf worden verstrekt aan gebruikers in de context van commerciële acties. Desgevallend is de gebruiker aansprakelijk voor alle gebeurlijke meerkosten voor langdurige ritten, verlies, diefstal, schade of andere toeslagen.
Blue-bike MAAS Ticket
Blue-Mobility heeft overeenkomsten gesloten met verschillende MaaS (Mobility-as-a-Service) providers om de MaaS Provider toe te laten Blue-bike MaaS tickets te verkopen aan haar klanten.
Een Blue-Bike MaaS ticket geeft aan de MaaS klant het recht om een Blue-bike te huren conform de algemene voorwaarden.
Maas Tickets hebben een beperkte geldigheidsduur die per MaaS provider kan verschillen.
De MaaS provider int alle mogelijke extra kosten gelinkt aan de ontlening zoals maar niet beperkt tot extra kosten voor langdurige ritten, verlies, diefstal of schade toegebracht door het toedoen of nalaten van de Gebruiker bij diens klant.
Leden, kopers van tickets en gebruikers van vouchers of Maas-tickets kunnen verder in de algemene voorwaarden samen algemeen omschreven worden als afnemers van de door Blue-mobility aangeboden diensten. Indien in deze algemene voorwaarden de term “accounthouder” of “beheer account” wordt gebruikt in de context van een zakelijk account, wordt impliciet verwezen naar de rechtspersoon waaraan deze accounts zijn verbonden.
Blue-bike / Blue-bike deelfiets
Fiets die verhuurd wordt door Blue-mobility op een Blue-bike locatie. De aangeboden ontleentechnologie kan verschillen van locatie tot locatie, en kan geconsulteerd worden in de app. Blue-mobility biedt zowel e-bikes als stadsfietsen aan. Als het onderscheid niet relevant is wordt de term Blue-bike in onderstaande voorwaarden gehanteerd.
Blue-bike locatie
Locatie waar een Blue-bike gehuurd kan worden en waar de Gebruiker een rit kan starten en beëindigen.
Een locatie behoort steeds tot een bepaalde tariefzone. Tariefzones kunnen verschillende rittarieven hanteren voor de aangeboden tariefformules. Het toepasselijk rittarief is ten allen tijde duidelijk in de app te consulteren, vooraf aan de start van de rit.
Een locatie kan ook onderdeel zijn van een “Back-2-many” zone, waarbij de rit zonder meerkost/toeslag op een andere locatie in dezelfde zone kan worden beëindigd. Of een locatie tot een Back-2-many zone behoort of niet, is duidelijk te consulteren in de app. In de volgende gevallen is een toeslag van toepassing bij het beëindigen van een rit:
A – Indien een rit wordt gestart op een startlocatie die geen onderdeel is van een Back-2-many zone en beëindigd op een andere dan de startlocatie.
B – indien de rit wordt beëindigd in een locatie die valt in een andere Back-2-many zone dan deze waar de rit werd gestart.
Blue-bike app
Mobiele applicatie van Blue-mobility die gratis gedownload kan worden vanuit de Google Playstore of de iOS Appstore die noodzakelijk kan zijn om een fiets te kunnen huren op een Blue-bike locatie in functie van de door Blue-mobility aangeboden ontleentechnologie op de betreffende locatie. Blue-mobility streeft ernaar als middelenverbintenis om de Blue-bike app te laten werken op een brede waaier van toestellen, maar kan niet verantwoordelijk worden gesteld dat de app niet werkt op het specifieke toestel van de Gebruiker. De Blue-bike app maakt gebruik van GPS en Bluetooth functionaliteit op het toestel van de Gebruiker. Op start en stop locaties dient het toestel van de Gebruiker connectie te kunnen maken met het internet. Sommige functies zijn hardware gebaseerd (zoals een GPS, Bluetooth, internetverbinding, etc.), sommige zijn software gebaseerd (zoals app-widgets) en sommige zijn afhankelijk van de platformversie. Niet elk toestel ondersteunt elke functie, dus het kan zijn dat u de Blue-bike app niet kunt gebruiken.
Met de Blue-bike app kunnen alle nodige acties worden genomen om het onmiddellijk gebruik van een Blue-bike fiets toe te laten – d.w.z. er kan een account worden geregistreerd, tariefformules gekozen en betaalmethode geselecteerd.
My-Blue-bikeapplicatie:
De beveiligde internetpagina’s onder my.blue-bike.be, waar elke accounthouder toegang kan krijgen tot hun Blue-bike-account. Aan de beheerder van een rechtspersoon worden in dit platform een aantal beheersfuncties ter beschikking gesteld.
3. Accountregistratie, looptijden en beëindiging
3.1. Het staat Blue-mobility te allen tijde vrij om, zonder opgave van reden en naar eigen inzichten, de aanmaak van een account te weigeren. Blue-mobility kan bij eventuele wanbetaling of misbruik door de accounthouder of gebruikers verbonden aan het account, eenzijdig het account schrappen (alsook eventuele andere aan deze account verbonden accounts).
3.2. De aanmaak van een account gebeurt via de app. Het aanmaken van de account is pas voltooid en gebruiksklaar op het moment dat de geselecteerde betaalmodaliteiten door Blue-mobility werden gevalideerd en de aanvrager van het account hun e-mailadres heeft bevestigd via de link in een automatische mail van Blue-mobility.
De accounthouder verklaart door het aanvaarden van de algemene voorwaarden dat de door hen in de aanvraag verstrekte informatie waar, volledig, correct, up-to-date blijft naar diens beste weten en dat deze informatie geenszins onvolledig of verdraaid is.
Het niet naleven van deze informatieverplichting wordt expliciet gezien als een ernstige inbreuk op deze Algemene Voorwaarden en geeft Blue-mobility het recht om het betrokken account onmiddellijk te schorsen of tijdelijk te blokkeren en van rechtswege een forfaitaire schadevergoeding van 225 euro te eisen. Blue-mobility behoudt zich het recht voor om deze vergoeding hoofdelijk te verhalen op zowel de rechtspersoon verbonden aan de beheer account als de gebruiker zelf. Daarnaast houdt Blue-mobility zich het recht voor om de werkelijk geleden schade ten gevolge van een schending van de informatieverplichting hoofdelijk te verhalen op zowel de rechtspersoon verbonden aan de beheer account als de gebruiker zelf.
3.3. Wijzingen in de algemene voorwaarden, tarieven of in de aangeboden ontleentechnologieën en Blue-bike-locaties, evenals het desgevallend vroegtijdig stopzetten van een gekozen tariefformule, kunnen geenszins aanleiding geven tot terugbetaling van een reeds afgenomen tariefformule of reeds betaalde vaste kosten, noch van verschuldigde bedragen voor nog lopende of niet betaalde ritten. Alle tariefformules worden aangerekend aan de tarieven van toepassing op de dag van activatie, ritten worden steeds aangerekend aan het tarief dat van toepassing is op de dag van het opstarten van de rit.
3.4. Een zakelijk account kan worden aangevraagd door medewerkers van bedrijven, overheden en organisaties, die hiertoe gemachtigd zijn als rechtmatig vertegenwoordiger van het betrokken bedrijf, de betrokken overheid of organisatie. Indien deze persoon die het account aanvraagt niet de rechtmatige vertegenwoordiger van het betrokken bedrijf, de betrokken overheid of organisatie blijkt te zijn, en het betrokken bedrijf, de betrokken overheid of organisatie om deze reden de geldigheid van het account of de hieraan verbonden/gekozen tariefformules betwist, zullen alle kosten die Blue-mobility als gevolg hiervan oploopt, op de natuurlijke persoon die zich had aangemeld, verhaald worden. Blue-mobility behoudt zich echter het recht voor om deze kosten hoofdelijk te verhalen op de betrokken rechtspersoon (het betrokken bedrijf, de betrokken overheid of organisatie, etc.) indien blijkt dat Blue-mobility er redelijkerwijs van kon uitgaan dat de betrokken medewerker gemachtigd was of een rechtmatige vertegenwoordiger van deze rechtspersoon was.
3.5. Een eventuele promocode toepasselijk op één of meer van de aangeboden tariefformules, aangeboden door Blue-mobility of een aan Blue-mobility contractueel verbonden partnerorganisatie mag enkel gebruikt worden tijdens het eerste jaar waarin deze tariefformule aangegaan wordt. In elk geval kan een accounthouder per account en gekozen tariefformule slechts één promocode toepassen, zelfs als deze zou beschikken over meerdere promocodes (van verschillende partnerorganisaties) van Blue-mobility.
3.6. Zoals beschreven onder 2. Definities – Blue-bike account wordt de gekozen tariefformule automatisch verlengd voor dezelfde tijdsperiode als de aflopende periode, volgens de Algemene Voorwaarden en de Tarieflijst die van toepassing zijn op het moment van de verlenging. Deze verlenging gebeurt automatisch, tenzij Blue-mobility enerzijds, of de accounthouder anderzijds, expliciet ten laatste de dag vóór de vervaldatum van de gekozen tariefformule deze stopzet. De accounthouder kan tariefformules beëindigen via my.blue-bike.be of de blue-bike app. Bij beëindiging door Blue-mobility zal de accounthouder hiervan in kennis gesteld worden op het voor het lidmaatschap opgegeven e-mailadres.
4. Herroepingsrecht
4.1. Als de accounthouder verbonden is aan een rechtspersoon of een natuurlijke persoon is die handelt voor doeleinden in het kader van zijn commerciële, industriële, artisanale of zelfstandige activiteit, kan hij geen gebruik maken van eender welk herroepingsrecht.
4.2. Als de accounthouder een natuurlijke persoon is die handelt voor doeleinden buiten het kader van zijn commerciële, industriële, artisanale of zelfstandige activiteit, dan beschikt hij over een herroepingsrecht van 14 dagen te tellen vanaf de startdatum van de gekozen tariefformule. Conform artikel VI.53, 1° van het Wetboek van economisch recht, verliest de accounthouder echter zijn herroepingsrecht indien van de Blue-bike diensten werd gebruikt gemaakt op het moment waarop hij zijn herroepingsrecht doet gelden.
Om gebruik te maken van hun herroepingsrecht, brengt de accounthouder Blue-mobility op de hoogte van hun beslissing vóór de vervaldatum van de herroepingstermijn. Om dit te doen, kan zij een ondubbelzinnige verklaring sturen om het account op te zeggen.
De verklaring moet verstuurd worden naar info@blue-bike.be met de duidelijke vermelding ‘herroeping’ als onderwerp
5. Door Blue-mobility onder het Blue-bike merk aangeboden diensten en toepasselijke voorwaarden
5.1. Blue-mobility stelt op de Blue-bike locaties Blue-bike deelfietsen ter beschikking van de Gebruikers.
De deelfietsen kunnen door de Gebruikers worden ontsloten door gebruik te maken van een ontleentechnologie. Blue-bike kan gebruik maken van verschillende ontleentechnologieën – hetzij ontsluiting van een digitaal slot via de app, hetzij ontsluiting van een ringslot met fysieke sleutel te verkrijgen via een sleutelautomaat d.m.v. de Blue-bike of Mobib kaart. De aangeboden ontleentechnologie kan verschillen van locatie tot locatie. E-bikes worden steeds uitgerust met digitale sloten en kunnen enkel worden uitgeleend door gebruik te maken van de app.
5.2. Blue-bikes kunnen enkel ontleend worden op Blue-bike locaties en moeten ook terug ingeleverd worden op een Blue-bike locatie. Bij ontlening van een fiets registreert Blue-mobility de start van een rit op de ontleenlocatie. De rit kan worden beëindigd door op een Blue-bike locatie de rit af te sluiten in de app of door de sleutel terug in te leveren in een automaat. De gebruikte ontleentechnologie is bepalend voor de wijze van afsluiten van de rit. Een rit met een Blue-bike fiets met sleutelslot kan enkel beëindigd worden aan een locatie met een sleutelautomaat. Een rit met een Blue-bike fiets met een digitaal slot kan enkel beëindigd worden door middel van de app.
5.2.1. De prijs van de rit wordt bepaald in functie van de gekozen tariefformule, het type fiets (e-bike of stadsfiets) de start- en de eindlocatie van de rit en de tijd tussen het starttijdstip en het eindtijdstip.
Tijdens een rit kan de Gebruiker pauzeren en het slot tussentijds sluiten. De duur van de rit wordt hierdoor niet onderbroken.
5.2.2. Blue-bike maakt een onderscheid tussen locaties die behoren tot een tariefzone en locaties die niet tot een zone behoren. Als de locatie waarop een rit gestart wordt behoort tot een tariefzone, dan zijn de tarieven van de tariefzone van toepassing voor de kost in functie van de ritduur, het type fiets en de door de gebruiker afgenomen formule. Indien de start locatie niet behoort tot een tariefzone dan is het nationaal tarief van toepassing.
5.2.3. Bij ontlening van een Blue-bike op een locatie die tot een Back-2-many zone behoort, mag de rit worden beëindigd op elke locatie die deel uitmaakt van de zone van de startlocatie zonder dat hiervoor een toeslag wordt aangerekend. De eventuele toepasselijkheid van toeslagen bij het beëindigen van een rit wordt nader toegelicht onder “Blue-bike locatie”.
5.2.4. Blue-mobility garandeert niet dat er steeds e-bikes ter beschikking staan op locaties waar er e-bikes worden aangeboden. Bij haar doelstelling om steeds fietsen beschikbaar te hebben op alle ontleenlocaties houdt Blue-mobility geen rekening met het type fiets. In de Blue-bike app kan het aantal beschikbare fietsen per type worden geraadpleegd.
5.3. Ten behoeve van Gebruikers die technische problemen ondervinden bij het ontlenen van een fiets of tijdens een rit stelt Blue-mobility een SMS-dienst ter beschikking: na versturing van een SMS door de Gebruiker neemt een medewerker van Blue-mobility of een externe partner zo snel mogelijk contact op met de Gebruiker die de SMS verstuurd heeft om ondersteuning te bieden.
Indien de Gebruiker door een defect aan de fiets zijn rit niet kan verderzetten en zich op minstens van 1,5 km van de uitleenlocatie bevindt, kan hij kosteloos gebruik maken van de fietsbijstand van Ethias volgens de voorwaarden en modaliteiten zoals vermeld op de Blue-bike website. https://blue-bike.be/nl/ethiasbijstand
Wanneer de Gebruiker geen beroep doet op de diensten van Ethias voor pechbijstand zal Blue-mobility de extra kosten voor ophaling van de fiets verhalen op de Hoofdaccount van de Gebruiker. Blue-mobility behoudt zich het recht voor om deze kosten hoofdelijk te verhalen op zowel het Hoofdaccount als de gebruiker zelf.
5.4. Met elke gekozen tariefformule kunnen ten allen tijde twee Blue-bikes op hetzelfde moment gehuurd worden. Het huren van een tweede Blue-bike is altijd betalend (ook binnen Member Plus tariefformule) onder de voorwaarden voorzien in de tarieflijst en op www.blue-bike.be.
5.5. De aard van de dienstverlening, zijnde “deelfiets”, impliceert dat een Blue-bike bij voorkeur wordt ontleend voor periodes van kortere duur (typisch < 72 uur). Blue-mobility behoudt zich, bij ontstentenis van reactie vanwege de gebruiker na contact name vanuit Blue-mobility, het recht om fietsen die de ontleentijd van 7 kalenderdagen overschrijden op te halen, en terug te brengen naar de startlocatie. De kosten die hieraan verbonden zijn, vermeerderd met eventuele herstelkosten, zullen door de accounthouder verschuldigd zijn aan Blue-mobility.
5.6 Indien de gebruiker de fiets 14 dagen of meer na de eerste verhuurdag nog in gebruik heeft, zal de forfaitaire toeslag, zoals opgenomen in de Tarieflijst ondubbelzinnig en van rechtswege verschuldigd zijn aan Blue-mobility door de accounthouder, als compensatie voor de administratieve kosten en het commerciële verlies dat Blue-mobility heeft geleden. Eventueel bijkomende kosten veroorzaakt door schade aan de fiets of aan derden of voortvloeiend uit transport kunnen bovenop deze kosten worden aangerekend. Hiernaast houdt dit een ernstige inbreuk in op deze Algemene Voorwaarden en geeft dit Blue-mobility het recht om het betrokken account onmiddellijk te schorsen of tijdelijk te blokkeren en van rechtswege een forfaitaire schadevergoeding aan te rekenen zoals gespecifieerd in onze Tarieflijst. Blue-mobility behoudt zich het recht voor om deze vergoeding hoofdelijk te verhalen op zowel de aan de beheer account verbonden rechtspersoon als de gebruiker zelf. (Zie Tarieflijst te raadplegen op de website www.blue-bike.be) Dit doet geen afbreuk aan het recht van Blue-mobility om tevens de werkelijk geleden schade te verhalen op zowel de aan de beheer account verbonden rechtspersoon als de gebruiker zelf
6. Aanrekening en betaling van door Blue-bike verschafte diensten
6.1. Aanrekening en betaalmodaliteiten voor een particuliere account:
De accounthouder kan voor zijn account in de app aangeven welk betaalmiddel hij wenst te gebruiken uit de door Blue-mobility aangeboden in-app betaalopties van Adyen NV.
Nieuwe particuliere accounts die worden aangemaakt vanaf app versie 2.0.0 of later zullen enkel betaalmogelijkheden kunnen kiezen waarbij alle kosten direct worden afgerekend via Adyen – en niet kunnen opteren te betalen via maandelijkse domiciliëring.
Particuliere accounts die werden aangemaakt voor app versie 2.0.0 kunnen via de bestaande maandelijkse domiciliëring blijven betalen, tot het moment waarop deze accounthouders beslissen de betaalmethode te wijzigen. Indien er betaald wordt met domiciliëring dan worden de kosten voor de verhuur één keer per maand aangerekend en gefactureerd.
De accounthouder geeft aan Blue-mobility de toestemming om alle kosten te innen via het door hem opgegeven betaalmiddel in de vorm van een abonnementsservice, zonder dat hij nog verdere toestemming geeft per afzonderlijke transactie.
Alle verschuldigde bedragen worden onmiddellijk per transactie via het opgegeven betaalmiddel geïnd.
Blue-mobility behoudt zich eveneens het recht voor om alle bijkomende kosten die voortvloeien uit het gebruik van onze diensten via het opgegeven betaalmiddel te innen.
Indien de accounthouder van deze betaalmogelijkheid gebruik maakt, dan worden de kosten voor de verhuur één keer per maand vastgelegd en slaat het te debiteren bedrag op het gebruik van de vorige maand. De bedragen worden via het opgegeven rekeningnummer automatisch geïnd na het ontvangen van de maandelijkse factuur.
Accounthouders die betalen via de Payment Service Provider Adyen ontvangen eveneens een maandelijkse factuur bij wijze van overzicht. Bedragen die via Adyen geïnd worden, zullen in mindering gebracht van het openstaand saldo van de factuur.
Indien om welke reden ook de verschuldigde bedragen niet via de Payment Service Provider kunnen worden geïnd, behoudt Blue-mobility zich het recht voor het desbetreffende account tijdelijk te blokkeren en de bedragen via een andere weg te innen.
Indien er gebruik wordt gemaakt van een geldige promocode, zal Blue-mobility hiervoor het bedrag toegekend als korting op de vaste kosten voor tariefformules “Member” of “Member plus”, en/of het ritbedrag, automatisch in mindering brengen.
6.2. Aanrekening en betaalmodaliteiten voor zakelijke accounts:
6.2.1. Zakelijke accounts kunnen kiezen voor een betaling via overschrijving, betaling via domiciliëring of via andere door Blue-mobility opengestelde in-app betaalopties van Adyen NV. Alle kosten worden per transactie vastgelegd en bevestigd (aan de accounthouder en/of gebruiker).
Indien er gebruik wordt gemaakt van een betaaloptie ter beschikking gesteld via Adyen dan worden deze kosten onmiddellijk geïnd.
Indien om welke reden ook de verschuldigde bedragen niet via de Payment Service Provider kunnen worden geïnd, behoudt Blue-mobility zich het recht voor het beheer account en alle andere aan dezelfde rechtspersoon verbonden accounts tijdelijk te blokkeren en de bedragen op andere wijze te innen.
Bij betaling op factuur of via domiciliëring ontvangt de beheer account per maand een factuur met het overzicht van alle verschuldigde bedragen voor gebruik van de diensten door de beheer account en alle andere aan dezelfde rechtspersoon verbonden accounts, alsook voor eventueel bestelde vouchers.
6.2.2. Voorafgaandelijk aan de maandelijkse inning van de verschuldigde bedragen stuurt Blue-mobility een factuur. Indien de zakelijke accounthouder kiest voor betaling door overschrijving, dan dient hij de facturen te voldoen ten laatste op de uiterste betaaldatum op het vermelde rekeningnummer van Blue-mobility.
6.3 Laattijdige betaling door de accounthouder
6.3.1. De account is te laat met de betaling indien hij niet betaalt tegen de datum die vermeld is op de factuur of het afschrift, volgens de betalingswijze die van toepassing is. Indien de accounthouder niet betaalt, of de domiciliëring niet geïnd kan worden, zal deze een aanmaning ontvangen van Blue-mobility. Ongeacht de gekozen betaalwijze, zal dit bedrag via overschrijving voldaan moeten worden.
Na ontvangst van de aanmaning is de accounthouder verplicht de situatie te regulariseren binnen de 14 werkdagen. Wordt de situatie binnen deze termijn niet geregulariseerd, dan behoudt Blue-mobility zich het recht voor om het account te blokkeren.
6.3.2. Aanmaningskosten:
6.3.2.1. Voor Zakelijke accounts: Betalingen ontvangen na de eerste aanmaning brengen van rechtswege en zonder ingebrekestelling interesten op gelijk aan 2.5 % per maand, net als (evenzeer van rechtswege en zonder ingebrekestelling) een forfaitaire vergoeding van 10 % op het factuurbedrag als schadebeding, met een minimum van 75 euro.
6.3.2.2 Voor particuliere accounts: Indien er door het particulier account geen gevolg wordt gegeven aan de eerste aanmaning zoals bepaald in art 6.3.1., worden na 14 dagen na het versturen van deze aanmaning intresten en een forfaitaire schadevergoeding aangerekend. Hierbij worden interesten verhaald ten belope van 10,5% per jaar van het verschuldigde saldo, naast de wettelijk bepaalde forfaitaire vergoeding die als volgt wordt berekend (conform de Wet van 4 Mei 2023. – houdende invoeging van boek XIX “Schulden van de consument” in het Wetboek van economisch recht) :
Indien een bedrag tot € 150 openstaat: € 20.
Indien een bedrag tussen € 150,01 en € 500 openstaat: € 30 + 10% van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen € 150,01 en € 500.
Indien een bedrag van meer dan € 500 openstaat: € 65 + 5% van het verschuldigde bedrag op de schijf hoger dan € 500, met een maximum van € 2000.’
7. Verplichtingen van Blue-mobility
7.1. Blue-mobility verbindt zich ten alle tijde ertoe om alles in het werk te stellen als een goede huisvader de beschikbaarheid van een Blue-bike deelfiets in de mate van het haalbare te garanderen, aan om het even welke Blue-bike locatie. Deze standaard houdt een middelenverbintenis in hoofde van Blue-mobility.
Desalniettemin is het mogelijk dat onze diensten niet 24/7 beschikbaar zijn. Er kunnen zich omstandigheden voordoen waarbij onze diensten worden onderbroken, vertraagd of niet beschikbaar zijn, onder meer als gevolg van al dan niet gepland onderhoud, upgrades, dringende herstellingen en overmacht veroorzaakt door een derde partij. Blue-mobility behoudt zich het recht voor om de diensten geheel of gedeeltelijk op te schorten wanneer dit noodzakelijk is voor gerechtvaardigde belangen van Blue-mobility zoals, maar niet beperkt tot: continuïteit van de dienstverlening, het correct functioneren van de service en infrastructuur, etc.
Blue-mobility is niet verantwoordelijk en kan geenszins aansprakelijk gesteld worden voor indirecte schade die de Gebruiker van Blue-bike kan oplopen als gevolg van een tijdelijke onbeschikbaarheid van Blue-bike deelfietsen op een Blue-bike locatie, of van de technologie waarmee de fietsen kunnen worden ontleend.
7.2. Blue-mobility waakt erover dat de Gebruiker een Blue-bike deelfiets krijgt uitgeleverd die zich in een goede en veilige staat bevindt en voldoet aan de wettelijke eisen.
7.3. Blue-mobility streeft ernaar om de Blue-bike app te laten werken op een brede waaier van toestellen maar kan er niet verantwoordelijk voor worden gesteld dat de app niet werkt op het specifieke toestel van de Gebruiker.
7.4. Bij e-bikes zorgt Blue-mobility ervoor dat batterijen regelmatig worden opgeladen. De afstand die wordt aangegeven bij een gegeven batterijniveau is enkel indicatief. Blue-mobility kan er geenszins voor aansprakelijk worden gesteld dat de volledige aangegeven afstand niet kan worden overbrugd met ondersteuning aangezien deze kan variëren in functie van externe omstandigheden zoals temperatuur, wind, gewicht van de berijder, hellingen op het parcours etc. Blue-mobility garandeert niet dat er steeds e-bikes aanwezig zijn met een volle batterij.
8. Verplichtingen van de Rechtspersoon verbonden aan een zakelijk account:
De rechtspersoon verbonden aan een zakelijk account is ondubbelzinnig juridisch en financieel aansprakelijk ten opzichte van Blue-mobility.
Indien de accounthouder niet de Gebruiker is van Blue-bike, stelt hij zich borg voor deze laatste en is hij volledig aansprakelijk ten opzichte van Blue-mobility, zowel voor wat betreft de kosten voor de verhuur als voor de eventuele niet-naleving van de verplichtingen door de Gebruiker, en met name van die uit artikelen 9, 10 en 11 van deze Algemene Voorwaarden, als voor alle schadelijke gevolgen die hieruit zouden voortvloeien voor Blue-mobility.
9. Verplichtingen van de Gebruiker van Blue-bike
9.1. Vóór het gebruik voert de Gebruiker van Blue-bike een eenvoudige visuele controle van de fiets uit en meldt eventuele duidelijk zichtbare gebreken aan Blue-mobility via het automatische verhuursysteem voor fietsen uitgerust met een sleutelslot, of via de Blue-bike-app voor fietsen uitgerust met een digitaal slot. In uitzonderlijke gevallen kan een Gebruiker gebreken melden via e-mail (info@blue-bike.be) of SMS (8686).
9.2. Na het gebruik van een Blue-bike deelfiets uitgerust met een sleutelslot moet de Gebruiker de Blue-bike deelfiets en sleutel terugbrengen naar een Blue-bike locatie uitgerust met een sleutelautomaat, in dezelfde staat van werking als die waarin hij hem gekregen heeft, met dien verstande dat hij verondersteld wordt hem in goede staat te hebben gekregen en deze gedurende het gebruik ervan gebruikt heeft als een goede huisvader.
9.3. Na het gebruik van een Blue-bike deelfiets uitgerust met een digitaal slot moet de Gebruiker de fiets terugbrengen naar een Blue-bike locatie, het digitaal slot via de app en fysiek vergrendelen en de rit afsluiten in de app. De Gebruiker moet de fiets in dezelfde staat van werking achterlaten als die waarin hij deze gekregen heeft, met dien verstande dat hij verondersteld wordt hem in goede staat te hebben gekregen en deze gedurende het gebruik ervan gebruikt heeft als een goede huisvader.
9.4. De Gebruiker van Blue-bike heeft het recht om de fiets, binnen 4 minuten na de ontvangst ervan, kosteloos terug te brengen naar de Blue-bike locatie waar de fiets ontleend werd, indien de Blue-bike deelfiets een gebrek vertoont en dit gebrek niet toe te schrijven is aan de Gebruiker van Blue-bike. De Gebruiker van Blue-bike zal niet willens en wetens met een defecte fiets rijden.
9.5. De Gebruiker van de Blue-bike gebruikt de fiets met zorg en als een goede huisvader. Dit houdt onder meer in dat hij de verkeerswetgeving en wegcode respecteert, dat hij zichzelf noch anderen in gevaar brengt, en de fiets enkel gebruikt op geschikt terrein/ondergrond. De Blue-bike wordt niet gebruikt voor wedstrijden, bergritten, stunt- of trick-riding noch om zich te verplaatsen door water (buiten het normale verkeer), etc.
De Gebruiker vervoert geen lading van meer dan 10 kg in de mand van de Blue-bike. De Gebruiker vervoert de lading op een veilige manier die het correct en veilig besturen van de Blue-bike niet verstoort.
9.6. Bij het parkeren doet de Gebruiker de Blue-bike steeds op slot. Voor fietsen uitgerust met een sleutelslot wordt hiertoe het op de fiets gemonteerde ringslot gesloten en waar mogelijk de meegeleverde ketting, op een reglementaire manier vastgemaakt aan een vast voorwerp. Voor fietsen uitgerust met een digitaal slot wordt de rit gepauzeerd in de app en vervolgens wordt de beugel van het op de fiets gemonteerde digitale slot gesloten. Indien de Blue-bike onbeheerd en niet afgesloten wordt aangetroffen, kan hij in beslag genomen worden door Blue-mobility of één van zijn mandatarissen. De accounthouder wordt hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte gesteld en eventuele kosten die hieraan verbonden zijn, zullen aan de accounthouder aangerekend worden.
9.7. Het is ten strengste verboden voor de Gebruiker van de Blue-bike om veranderingen aan de fiets aan te brengen. Onderdelen ontmantelen, wijzigen of manipuleren, met uitzondering van de hoogteregeling van het zadel, zijn een ernstige inbreuk op deze Algemene Voorwaarden en geeft Blue-mobility het recht om het betrokken account onmiddellijk te schorsen of tijdelijk te blokkeren en van rechtswege een forfaitaire schadevergoeding t.w.v. 225 euro aan te rekenen. Blue-mobility behoudt zich het recht voor om deze vergoeding hoofdelijk te verhalen op zowel de accounthouder/aan de account verbonden rechtspersoon als de gebruiker zelf. Dit doet geen afbreuk aan het recht van Blue-mobility om tevens de werkelijk geleden schade te verhalen op zowel de accounthouder/aan de account verbonden rechtspersoon als de gebruiker zelf.
9.8. De Blue-bike wordt uitsluitend gebruikt door 1 persoon en mag dus geen andere personen vervoeren op de Blue-bike.
9.9. De Gebruiker van de Blue-bike mag minderjarig zijn, op voorwaarde dat deze ten minste 14 jaar oud is en het gebruik steeds geschiedt onder de verantwoordelijkheid van de ouders of de wettelijke voogd. De Blue-bikes zijn niet toegankelijk voor minderjarigen jonger dan 14, ook niet als zij door een volwassene worden vergezeld. Als Blue-mobility een inbreuk vaststelt op deze bepaling, dan wordt de accounthouder aansprakelijk gesteld voor elke geleden schade die uit dit onrechtmatig gebruik zou kunnen voortvloeien tegenover wie dan ook. Hiernaast houdt dit een ernstige inbreuk in op deze Algemene Voorwaarden en geeft dit Blue-mobility het recht om het betrokken account onmiddellijk te schorsen of tijdelijk te blokkeren en van rechtswege een forfaitaire schadevergoeding van 225 euro aan te rekenen. Blue-mobility behoudt zich het recht voor om deze vergoeding hoofdelijk te verhalen op zowel de accounthouder/aan de account verbonden rechtspersoon als de gebruiker zelf. Dit doet geen afbreuk aan het recht van Blue-mobility om tevens de werkelijk geleden schade te verhalen op zowel de accounthouder/aan de account verbonden rechtspersoon als de gebruiker zelf.
De Gebruiker van Blue-bike verklaart dat deze in goede fysieke conditie is en aan alle wettelijke voorwaarden voldoet om de betrokken Blue-bike te besturen.
9.10. Indien de Gebruiker ervoor kiest om gebruik te maken van de mobiele telefoonhouder of het fietsmandje erkent men en begrijpt men:
– dat Blue-mobility niet verantwoordelijk is noch aansprakelijk kan worden gesteld voor het verlies of de schade aan uw mobiele telefoon als gevolg van het gebruik van de mobiele telefoonhouder.
– dat het gebruik van de mobiele telefoonhouder op eigen risico geschiedt.
– dat gebruik van het fietsmandje op eigen risico gebeurt en Blue-mobility niet verantwoordelijk is noch aansprakelijk kan worden gesteld voor enige schade aan, of verlies van, persoonlijke eigendommen die in het mandje werden geplaatst.
9.11. Bij gebruik van een e-bike is het de verantwoordelijkheid van de gebruiker bij de start van de rit na te gaan of het batterijniveau voldoende is in functie van de afstand van de rit die de gebruiker voor ogen heeft.
9.12. Bij gebruik van een e-bike is het de gebruiker niet toegestaan de batterij zelf op te laden of de batterij te laten opladen door een derde.
9.13. Het gebruik van een e-bike impliceert het aanvaarden van de bijzonderheden die aan “elektrificering” verbonden zijn. Dit houdt bijvoorbeeld in , maar is niet beperkt tot: het ten allen tijde volgen van de toepasselijke verkeersregels, het gebruiken van een aangepaste snelheid, het voorzichtig sturen, en stappen met de fiets, etc. naargelang de verkeerssituatie.
10. Schade aan de Blue-bike deelfiets en herstellingen, verlies en diefstal
10.1. Voor elk geval van schade aan de Blue-bike tijdens de gebruiksperiode zijn zowel de accounthouder/aan de account verbonden rechtspersoon als de Gebruiker hoofdelijk aansprakelijk. Blue-mobility brengt de accounthouder schriftelijk per mail op de hoogte van de aard van de schade en het bedrag van de kosten voor herstelling. De accounthouder heeft vervolgens zeven dagen om eventueel bezwaar aan te tekenen tegen de gevraagde bedragen. Indien de accounthouder niet antwoordt, zal Blue-mobility de kosten voor herstelling bij de accounthouder in rekening brengen.
10.2. Het is de Gebruiker van de Blue-bike ten stelligste verboden om zelf herstellingen uit te voeren aan de Blue-bike of om herstellingen te laten uitvoeren door een derde. Elke door deze bepaling verboden of niet-conforme herstelling zal de accounthouder worden aangerekend. Hiernaast houdt dit een ernstige inbreuk in op deze Algemene Voorwaarden en geeft dit Blue-mobility het recht om het betrokken account onmiddellijk te schorsen of tijdelijk te blokkeren en van rechtswege een forfaitaire schadevergoeding aan te rekenen zoals gespecifieerd in onze Tarieflijst. Blue-mobility behoudt zich het recht voor om deze vergoeding hoofdelijk te verhalen op zowel de accounthouder/de aan de account verbonden rechtspersoon als de gebruiker zelf.(Zie Tarieflijst te raadplegen op www.blue-bike.be)
Dit doet geen afbreuk aan het recht van Blue-mobility om tevens de werkelijk geleden schade te verhalen op zowel de accounthouder/de aan de account verbonden rechtspersoon als de gebruiker zelf.
10.3. De accounthouder moet elke tijdens de rit vastgesteld defect of opgelopen schade aan de Blue-bike zo snel mogelijk doorgeven aan Blue-mobility op de in 9.1. beschreven wijze.
10.4 Bij verlies, diefstal of beschadiging van de Blue-bikekaart of MOBIB-kaart moet de accounthouder binnen de 3 kalenderdagen de kaart blokkeren op my.blue-bike.be, of Blue-mobility op de hoogte stellen per mail (info@blue-bike.be) opdat Blue-mobility de Blue-bikekaart kan blokkeren. Gebeurt dit niet, dan is de accounthouder volledig aansprakelijk voor de gevolgen van het gebruik van deze kaart zoals gestipuleerd in de artikelen 8 tot en met 11 van deze Algemene Voorwaarden.
De accounthouder of de eraan verbonden rechtspersoon betaalt de vervangingskosten van de Blue-bikekaart volgens de Tarieflijst.
10.5. Bij verlies of diefstal van de Blue-bike is de accounthouder of de eraan verbonden rechtspersoon, tijdens de volledige duur van de huur van de fiets, aansprakelijk voor alle schade die Blue-mobility hierdoor ondervindt, en dit minstens ten belope van de vastgelegde bedragen in de Tarieflijst per incident en per Blue-bike. Indien de reëel geleden schade aan Blue-mobility hoger is dan de bedragen bepaald in de Tarieflijst, behoudt Blue-mobility zich het recht voor om deze schade hoofdelijk te verhalen op zowel de accounthouder/de aan de account verbonden rechtspersoon als de gebruiker zelf.
10.6. De accounthouder of de eraan verbonden rechtspersoon is in geval van diefstal echter slechts verantwoordelijk ten belope van het bedrag overeenkomstig de ‘eigen risico’s’ zoals bepaald in de Tarieflijst, als deze kan bewijzen dat hij de Blue-bike op slot heeft gedaan met het op de fiets gemonteerde ringslot. Bij een fiets uitgerust met een sleutelslot moet de Gebruiker hiertoe de sleutel van de fiets overhandigen aan Blue-mobility. Dit gebeurt door de sleutel aangetekend te versturen naar het hoofdkantoor van Blue-mobility. Bij een fiets uitgerust met een digitaal slot moet de Gebruiker de fiets gepauzeerd hebben via de app en deze actie weer te vinden zijn in de logging van de ritten in de systemen van Blue-mobility. In elk geval moet de Gebruiker de bevestiging van de aangifte van de diefstal aan Blue-mobility overmaken.
De lopende huurtijd wordt op zijn vroegste stopgezet op het moment dat Blue-mobility op de hoogte wordt gebracht van de diefstal. Deze huurtijd wordt pas aangepast nadat Blue-mobility minimaal de aangifte en wanneer van toepassing ook de sleutel in ontvangst heeft gekregen.
Bij verlies van de sleutel van de Blue-bike betaalt de accounthouder de vervangingskosten van de sleutel volgens de Tarieflijst.
11. Klachten
Elke klacht moet tijdig en schriftelijk worden ingediend bij Blue-mobility, Provinciestraat 53, 2018 Antwerpen of via e-mail naar info@blue-bike.be met vermelding “Klacht” in het onderwerp van de mail.
Klachten die binnen één maand na datum van het incident dat aanleiding geeft tot de klacht worden ingediend, worden als tijdig beschouwd. Op schriftelijk ingediende klachten geeft Blue-mobility binnen vier kalenderweken schriftelijk antwoord of deelt Blue-mobility binnen deze termijn de voor beantwoording benodigde redelijke termijn mee. Deze mededeling kan ook een vraag om nadere gegevens bevatten en het overleggen van preciezere bewijsstukken, die, naar het oordeel van Blue-mobility nodig zijn voor beantwoording. Als de partijen er niet in slagen om tot een overeenkomst te komen over de oplossing van de klacht, dan kan de meest gerede partij zich wenden tot de bevoegde rechter in het arrondissement waar Blue-mobility haar vestigingsplaats heeft.
12. Privacy policy
Blue-mobility waakt over de privacy van haar klanten en handelt in dat kader steeds in overeenstemming met de bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG 2016/679 van 27 april 2016).
Door een account af te sluiten gaat de gebruiker ermee akkoord dat zijn persoonlijke gegevens verwerkt worden conform de Privacy Policy die weer te vinden is op de Blue-bike website. (www.blue-bike.be/privacy-policy)
13. Wijzigingen aan de Algemene Voorwaarden
Blue-mobility NV behoudt zich het recht voor de algemene voorwaarden, prijzen en diensten te wijzigen in functie van noodzakelijke toekomstige ontwikkelingen, veranderingen op de markt van de deelfietsen en de veranderlijke economische realiteit. Blue-mobility verbindt zich ertoe om de accounthouders hierover tijdig te informeren.
De accounthouder beschikt over het recht diens account of een eraan verbonden tariefformule stop te zetten per datum dat de gewijzigde voorwaarden in werking treden indien deze gewijzigde voorwaarden de essentie van de dienstverlening en daarbij horende plichten danig veranderen, dat van de Afnemer redelijkerwijze niet kan worden verwacht dat deze onder dergelijke voorwaarden de dienstverlening van Blue-mobility zou wensen verder te gebruiken.
Bij een dergelijke stopzetting van het account of een eraan verbonden tariefformule blijft artikel 3.3. onverwijld gelden.
14. Force Majeure/ Overmacht
Blue-mobility is niet verantwoordelijk voor verlies, schade, verzuim of defecten die worden veroorzaakt door gebeurtenissen die buiten onze macht liggen, waaronder connectiviteitsproblemen, stroomuitval, vandalisme, rellen, brand, overstromingen, noodweer, explosies, epidemieën, pandemieën of een pandemische noodsituatie, oorlog, sabotage, overheidsmaatregelen, wijzigingen in de wet- en regelgeving, administratieve handelingen en andere lokale regels.
15. Toepasselijk recht en bevoegde rechtbanken
Deze Algemene Voorwaarden worden uitsluitend beheerst door en geïnterpreteerd in overeenstemming met het Belgische recht. Er wordt geen gevolg gegeven aan enige rechtskeuze, collisieregel of bepaling (van Belgisch, buitenlands of internationaal recht) die zou leiden tot een afwijkende interpretatie van deze overeenkomst. Deze rechtsclausule laat dwingende bepalingen omtrent consumentenrechten onaangetast. Alle geschillen die voortvloeien uit of verband houden met deze Overeenkomst en die de Partijen niet in der minne kunnen oplossen, vallen onder de exclusieve bevoegdheid van de rechtbanken van het Gerechtelijk Arrondissement Antwerpen, afdeling Antwerpen (België).
16. Algemeen
16.1. Mocht een bepaling van deze Algemene Voorwaarden geheel of gedeeltelijk onwettig, ongeldig of niet-afdwingbaar worden bevonden onder welke wet dan ook, dan wordt de betreffende bepaling geacht geen deel uit te maken van deze Algemene Voorwaarden en heeft deze geen invloed op de wettigheid, geldigheid of afdwingbaarheid van de rest van de Algemene Voorwaarden. In voorkomend geval zal Blue-mobility zich tevens inspannen om onverwijld en te goeder trouw tot een rechtsgeldige vervangende bepaling te komen.
16.2. Deze Algemene Voorwaarden vormen, samen met de documenten waarnaar in de Algemene Voorwaarden wordt verwezen, de volledige overeenkomst die tussen de Partijen is gesloten met betrekking tot het voorwerp ervan en bevat alles wat eronder is afgesproken. Het vervangt en vernietigt alle overeenkomsten, mededelingen, aanbiedingen, voorstellen of correspondentie tussen Partijen mondeling of schriftelijk uitgewisseld of gesloten over hetzelfde onderwerp.
16.3. Een afstandsverklaring, toewijzing of delegatie van enige voorwaarde, bepaling, recht of toestemming verleend onder of krachtens deze Algemene Voorwaarden door de accounthouder wordt alleen als geldig beschouwd als deze schriftelijk is en is ondertekend door Blue-mobility en alleen voor de concrete situatie en het doel waarvoor de respectieve afstand wordt gedaan. Elke poging tot overdracht zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Blue-mobility is nietig.
Blue-mobility NV kan zijn rechten of verplichtingen zonder voorafgaande toestemming van de Blue-bike accounthouder afstaan, overdragen of delegeren aan een derde partij. In dit geval heeft de accounthouder het recht om diens lidmaatschap op te zeggen overeenkomstig de bepalingen uit artikelen 5 en 17 van deze Algemene Voorwaarden.
16.4. Een niet- of vertraagde uitoefening door Blue-mobility van een recht, machtiging of rechtsmiddel voorzien door de wet of onder deze Algemene Voorwaarden doet op geen enkele manier afbreuk aan de voortgezette uitoefening van dit recht, deze bevoegdheid of dit rechtsmiddel, noch zal dit worden beschouwd als een afstand van dit recht, autorisatie of rechtsmiddel. En de enkele of gedeeltelijke uitoefening van een recht, autoriteit of rechtsmiddel voorzien door de wet of onder deze Algemene Voorwaarden sluit geen andere of verdere uitoefening van enig ander recht, autoriteit of rechtsmiddel uit. Alleen met de expliciete schriftelijke bevestiging door Blue-mobility zal een schending van enige bepaling van deze overeenkomst zonder gevolg zijn.