image

Zoek binnen de FAQ

Hoe werkt Blue-bike?

App en digitaal slot

Sleutelautomaat en lidkaart

Blue-bike voucher

Fietsgebruik en ritten

E-bike

Locaties en beschikbaarheid

Lidmaatschap & accountbeheer

Schade & Diefstal

Facturatie & betaling

Hoe werkt Blue-bike?

1.

Wat is Blue-bike?

Blue-bike is een deelfietssysteem van meer dan 3000 stadsfietsen en e-bikes verspreid over meer dan 200 locaties in België. Als Blue-bike lid heb je toegang tot al die locaties en fietsen. Zo heb je altijd een fiets op zak. Blue-bike vormt de ideale oplossing om de eerste, laatste of alle kilometers tot je eindbestemming af te leggen.

2.

Moet ik lid zijn om een Blue-bike te ontlenen?

Om onze fietsen te kunnen ontlenen, moet je lid zijn. Een lidmaatschap kost 12 euro per jaar. Op deze manier kunnen we fietsen aan een zeer voordelig tarief aanbieden. Word dus snel lid en spring op de fiets! Via bedrijfsaccounts of MaaS-aanbieders kan je ook Blue-bikes ontlenen met een voucher. In de toekomst wordt het ook mogelijk om zonder vast lidmaatschap een losse rit aan te kopen via de Blue-bike app.

3.

Hoe ontleen ik een Blue-bike?

Een Blue-bike ontlenen doe je op zo goed als alle locaties via de Blue-bike app. Op sommige locaties vind je nog een sleutelautomaat, maar deze verdwijnen in de loop van 2025 volledig uit het veld. Vanaf dan kan je enkel nog fietsen ontlenen via de Blue-bike app. Download hem hier.

4.

Vanaf welke leeftijd kan ik lid worden?

Lid worden bij Blue-bike kan vanaf 18 jaar. Om de fietsen te gebruiken, bijvoorbeeld via een lidmaatschap van je ouder of voogd, moet je 14 jaar zijn.

5.

Kan of moet ik een Blue-bike reserveren?

Nee, een fiets reserveren is niet mogelijk. We houden de beschikbaarheid van onze fietsen constant in de gaten zodat we tijdig extra fietsen kunnen voorzien.

6.

Wanneer kan ik een Blue-bike ontlenen?

Zodra je lid bent, kan je 24/7 een fiets ontlenen.

7.

Hoeveel fietsen kan ik tegelijk ontlenen?

Met je Blue-bike lidmaatschap kan je twee fietsen tegelijk ontlenen. Voor beide fietsen betaal je hetzelfde rittarief. Met een voucher kan je 1 fiets ontlenen.

8.

Kan ik mijn fiets inleveren op een andere Blue-bike locatie?

Op sommige locaties werkt Blue-bike met een back-to-many systeem. Daarin is het mogelijk om een fiets te ontlenen en je rit te beëindigen aan een andere locatie die tot diezelfde zone behoort. Momenteel is dat het geval in Zone Stad Geel, Zone Stad Leuven (enkel e-bikes) en Zone Vervoerregio Gent. Op andere locaties is het bedoeling dat je de fiets na gebruik weer inlevert op de startlocatie om een toeslag te vermijden.

App en digitaal slot

1.

Hoe ontleen ik een Blue-bike via de app?

Begeef je naar een Blue-bikelocatie met digitale sloten en open de app;
Klik op ‘locaties’ en klik de Blue-bikelocatie aan op de kaart. Selecteer je fiets en volg de verdere instructies in de app.

 

Iets meer uitleg nodig? Op deze pagina lees je alles over de digitale sloten en app, inclusief handige instructievideo.

2.

Kan ik de app op elke Blue-bike locatie gebruiken?

Met de app kan je fietsen ontlenen die uitgerust zijn met een digitaal slot. Je vindt deze fietsen intussen aan zo goed als al onze locaties. Je kan in de app nakijken met welk type slot een fiets is uitgerust. We werken intussen hard verder zodat je binnenkort al onze fietsen met deze app kan ontlenen.

3.

Kan ik mijn rit pauzeren?

Je kan je rit zo vaak pauzeren als je wilt. Je fiets blijft al die tijd in jouw bezit en je ontleentijd blijft lopen.

  1. Open de app en klik op ‘Locaties’.
  2. Klik op ‘Vergrendel je fiets’.
  3. Klik op ‘Rit pauzeren’.
  4. Volg de instructies in de app.
  5. Verder fietsen? Klik op ‘Ontgrendel je fiets’.

4.

Hoe beëindig ik mijn rit?

Breng je Blue-bike terug naar een ontleenlocatie en open je app;

 

  1. Beëindig je rit met een digitaal slot door in de app op “Vergrendel je fiets” te tikken;
  2. Kies vervolgens voor “Beëindig rit” en volg de instructies in de app.
  3. Doorloop de schermen en controleer of de rit beëindigd is in de app.

5.

Ik vergat mijn rit te beëindigen in de app. Wat nu?

Je kan je rit enkel beëindigen als je je op een Blue-bikelocatie en vlak bij de fiets bevindt.

 

Geraak je echt niet meer op je eindlocatie? Stuur een e-mail naar info@blue-bike.be of via het contactformulier en we nemen snel contact met je op.

6.

Mijn smartphone maakt geen verbinding met het slot. Wat nu?

Zorg ervoor dat je Bluetooth ingeschakeld blijft en dat je in de buurt van de fiets bent. Controleer of je wel bij de juiste fiets staat. Is het fietsnummer dat de app toont gelijk aan het nummer op de fiets?

 

Kreeg je een foutmelding in de app tijdens het sluiten?

  • Sluit de foutmelding.
  • Probeer een aantal keer opnieuw.
  • Sluit de app volledig en start de app opnieuw op.
  • Schakel je Bluetooth uit en terug in en probeer het opnieuw.
  • Herstart je telefoon.

 

Blijf je problemen hebben? SMS gratis ‘BLUE + locatie + probleem’ naar 8686. We nemen direct contact met je op.

7.

Mijn telefoon werkt niet meer. Hoe zet ik mijn rit verder?

Je kan een Blue-bike met digitaal slot enkel ontgrendelen/vergrendelen via de app. Laat een fiets nooit onbewaakt achter. Werkt je telefoon niet meer? Breng ons via een ander toestel dan zo snel mogelijk op de hoogte via sms naar 8686 – begin je bericht met BLUE + locatie + probleem. Samen zoeken we een gepaste oplossing.

Sleutelautomaat & lidkaart

1.

Hoe ontleen ik een Blue-bike via de sleutelautomaat?

Met je Blue-bike- of MOBiB-kaart:

  • Houd je kaart tegen de kaartlezer van de automaat.
  • Volg de instructies op het scherm.
  • Er opent een lade.
  • Neem de sleutel waarvan de positie rood oplicht.

Met een voucher:

  • Druk op ‘ontlenen’ op het scherm.
  • Kies voor ‘voucher’.
  • Voer de 10-cijferige vouchercode in.
  • Neem de sleutel waarvan de positie rood oplicht.

2.

Waarom verdwijnt de sleutelautomaat?

Blue-bike schakelt over op digitale sloten om onze service flexibeler en gebruiksvriendelijker te maken. Met deze nieuwe technologie bieden we verschillende voordelen:

  • Meer flexibiliteit: Zo introduceren we bijvoorbeeld “back-to-many” zones, waarbij je een fiets op meerdere locaties kunt terugbrengen.
  • Betere beschikbaarheid: Bij een storing met de sleutelautomaat kon de volledige locatie tijdelijk onbeschikbaar zijn. Dat is met de digitale sloten verleden tijd.
  • Zelf een fiets kiezen: Je kan voortaan zelf de fiets kiezen die je wilt gebruiken, zonder gebonden te zijn aan een automaat.

We begrijpen dat deze verandering niet voor iedereen vanzelfsprekend is, en we staan klaar om je te helpen met de overstap. Aarzel niet om contact met ons op te nemen als je nog vragen hebt.

3.

Hoe kan ik mijn MoBIB-kaart aan mijn Blue-bikeabonnement koppelen?

Meld je hier aan op onze website en volg deze stappen:

  • Klik op ‘lidkaart’;
  • Klik op de dubbele pijltjes ‘duplicaat aanvragen’;
  • Kies voor ‘MoBIB-kaart als lidkaart gebruiken’;
  • Voer de 19 cijfers van je MoBIB-kaart in;
  • Klik op ‘lidkaart vervangen’.

4.

Hoe wijzig ik mijn pincode voor de sleutelautomaat?

Je kan je pincode voor de sleutelautomaat wijzigen op je persoonlijke online account.

Meld je hier  aan op onze website en volg deze stappen:

  • Klik op ‘lidkaart’;
  • Klik op ‘PIN’;
  • Kies een nieuwe pincode van 4 cijfers;
  • Sla je wijzigingen op.

5.

Ik heb mijn Blue-bike lidkaart nog niet ontvangen. Wat nu?

We sturen je kaart toe van zodra jij jouw e-mailadres hebt bevestigd.

Heb je jouw kaart nog niet ontvangen na acht werkdagen? Geef ons een seintje via het contactformulier.

6.

Ik voerde 3 verkeerde pincodes in en nu is mijn lidkaart geblokkeerd. Wat nu?

Je kan je pincode wijzigen op je persoonlijke online account.

Meld je hier aan op onze website en volg deze stappen:

  • Klik op ‘lidkaart’;
  • Klik op ‘PIN’;
  • Kies een nieuwe pincode van 4 cijfers;

Sla je wijzigingen op.

7.

Mijn lidkaart is om onbekende redenen geblokkeerd. Wat nu?

Neem contact met ons op via het contactformulier.

8.

Ik ben mijn kaart kwijt / mijn kaart werd gestolen. Kan ik mijn kaart blokkeren?

Ja, dat kan. Log hier in op je Blue-bike account op onze website en volg deze stappen:

  • Klik op ‘lidkaart’;
  • Je kan je kaart (de)blokkeren met de play-/pauzeknop.

9.

Kan ik een tweede lidkaart krijgen die gelinkt is aan mijn lidmaatschap?

We kunnen helaas geen twee kaarten aan één lidmaatschap koppelen. Met een lidmaatschap kan je wel twee fietsen tegelijk ontlenen. Je betaalt de prijs per rit.

10.

Wat is het verschil tussen een MoBIB-kaart en een Blue-bikekaart?

Nadat je je e-mailadres bevestigd hebt bij je inschrijving, sturen we je een Blue-bikekaart op. Met die kaart kan je een fiets ontlenen.

Met je MoBIB-kaart kan je verschillende abonnementen op één kaart zetten, waaronder je trein- of busabonnement en je lidmaatschap bij Blue-bike.

11.

Ik nam de sleutel per ongeluk mee naar huis. Wat nu?

Breng ons zo snel mogelijk op de hoogte via het contactformulier! Als je in de dagen na je ontlening nog op de ontleen locatie komt, dan kan je je sleutel terug in de automaat stoppen. Breng ons op de hoogte zodra dit gebeurd is.

 

Als je de sleutel niet kan terugbrengen, dan vragen we je om de sleutel aangetekend naar ons hoofdkantoor te sturen

 

Blue-Mobility
Provinciestraat 53
2018 Antwerpen

 Bezorg ons zeker de trackingcode. Breng de sleutel niet terug naar een andere Blue-bikelocatie.

12.

De sleutelautomaat is vol. Wat nu?

Nadat je je sleutel gescand hebt aan de automaat, mag je hem in de sleutelbox stoppen. Dat is een blauwe brievenbus die meestal op de kop van de fietsenrekken staat. Op sommige locaties is de sleutelbox geïntegreerd in de zijkant van de automaat.

 

Stuur ons zeker nog een sms op 8686 zodat we je rit goed kunnen afsluiten. Begin je bericht met BLUE + sleutelnummer + sleutelbox (bijvoorbeeld: BLUE 1234 sleutelbox).

 

Breng de sleutel niet terug naar een andere Blue-bikelocatie.

13.

De sleutelautomaat is defect. Wat nu?

Je mag de sleutel in de sleutelbox stoppen. Dat is een blauwe brievenbus die meestal op de kop van de fietsenrekken staat. Op sommige locaties is de sleutelbox geïntegreerd in de zijkant van de automaat.

Stuur ons zeker nog een sms op 8686 zodat we je rit goed kunnen afsluiten. Begin je bericht met BLUE + sleutelnummer + sleutelbox (bijvoorbeeld: BLUE 1234 sleutelbox).

Breng de sleutel niet terug naar een andere Blue-bikelocatie.

14.

Ik heb de sleutel in de sleutelbox gestopt. Wat nu?

Stuur ons een sms op 8686 zodat we je rit goed kunnen afsluiten. Begin je bericht met BLUE + sleutelnummer + sleutelbox (bijvoorbeeld: BLUE 1234 sleutelbox).

  1. Hoe zet ik een fiets met een sleutel op slot tijdens een pauze?

Het volstaat om het ringslot aan het achterwiel te sluiten:

  • Draai de sleutel van je weg;
  • Duw de hendel omlaag met je andere hand;
  • Haal de sleutel uit het slot.

Het staat je vrij om ook het kettingslot te gebruiken om je fiets vast te leggen.

Blue-bike voucher

1.

Wat is een voucher?

Een voucher is een los ticket waarmee je eenmalig een Blue-bike kan ontlenen.

2.

Wie kan vouchers kopen?

Het aankopen van vouchers is bedoeld voor bedrijfsklanten. Als particulier kan je ook een voucher aankopen via MaaS-providers zoals Olympus Mobility of KBC Mobile.

3.

Hoe voeg ik een voucher toe in de app?

Je kunt een voucher op twee manieren uploaden.

  • Je hebt de voucher aangekregen via je telefoon: klik op de link.
  • Je hebt de voucher aangekregen via je computer of op papier: ga in de app naar ‘mijn vouchers’ en scan de QR-code.

4.

Hoe gebruik ik een voucher in de app?

Nadat je een voucher hebt toegevoegd in de app klik je de locatie aan waar je een fiets wil ontlenen.

  • Kies een beschikbare fiets.
  • Klik op ‘gebruik een voucher’.
  • Kies een voucher uit de lijst.

5.

Hoe gebruik ik een voucher aan de sleutelautomaat?

  • Druk op ‘ontlenen’ op het scherm.
  • Kies voor ‘voucher’.
  • Voer de 10-cijferige vouchercode in.
  • Neem de sleutel waarvan de positie rood oplicht.

6.

De voucher is ongeldig volgens de app of sleutelautomaat. Wat nu?

Vouchers hebben een beperkte geldigheid. Kijk na of de voucher die je wil opladen nog geldig is.

Het kan ook zijn dat de voucher al op een ander toestel werd toegevoegd en al werd gebruikt om een Blue-bike te ontlenen.

7.

Mijn voucher staat niet meer in de Blue-bike app. Wat nu?

Geüploade vouchers slaan we lokaal op je toestel op. Als je om een of andere reden de gegevens van de app hebt moeten wissen – of je hebt ene nieuwe versie geïnstalleerd, dan verdwijnen de vouchers helaas mee van je toestel.

Je zal de vouchers opnieuw moeten toevoegen. Onze excuses voor het ongemak.

Fietsgebruik & ritten

1.

Ik bracht mijn fiets terug, maar mijn rit werd niet afgerond. Wat nu?

Nadat je je rit hebt afgerond – hetzij via de sleutelautomaat, hetzij via de app – is het belangrijk om te wachten tot je de bevestiging op het scherm ziet.

 

Als je je rit afgerond hebt en je traject toch blijft lopen, neem dan contact met ons op via het contactformulier. Zodra we nagekeken hebben of je fiets (en de sleutel) zich op de Blue-bikelocatie bevindt, sluiten we je rit af.

2.

Kan ik mijn fiets langer dan 24u bijhouden?

Ja, dat kan. Houd er rekening mee dat er extra kosten aangerekend kunnen worden.

3.

Kan ik mijn Blue-bike op een andere locatie terugbrengen dan waar ik hem ontleende?

Ja, dat kan. Houd er rekening mee dat er een toeslag aangerekend kan worden. Bekijk hier onze tarieven en toeslagen.

In back-to-many zones, waaronde Zone Stad Geel en Zone Stad Leuven (enkel e-bikes) en Zone Vervoerregio Gent kan je je fiets zonder meerkost achterlaten aan een ander Blue-bikepunt in dezelfde zone.

4.

Waar kan ik mijn rittenoverzicht bekijken?

Je kan je afgelegde ritten bekijken via je My Blue-bike account of in de app.

5.

Kan ik mijn Blue-bike ‘s nachts bijhouden?

Ja, dat kan. Houd wel je rittijd in de gaten.

6.

Hebben de Blue-bikes fietstassen of kinderzitjes?

Nee, om de verhuring van de Blue-bikes zo snel, gemakkelijk en goedkoop mogelijk te houden, kan je geen fietstassen of kinderzitjes huren. Ook is het technisch niet mogelijk om fietstassen of kinderzitjes op de fietsen te monteren. De fiets heeft wel een handig mandje waar een laptop of een boodschappentas perfect in past.

E-bike

1.

Biedt Blue-bike e-bikes aan?

Ja, je vindt ze momenteel in Leuven, Oostende en in Vervoerregio Gent. Meer info over de e-bike van Blue-bike lees je hier.

2.

Hoe herken ik een e-bike locatie?

Je herkent een locatie met e-bikes aan het roze bliksemschichtje op de overzichtskaart. Het icoon geeft het totaal aantal beschikbare fietsen op de locatie en is dus de som van het aantal e-bikes en stadsfietsen op deze locatie.

3.

Komen er extra e-bike locaties bij?

We breiden ons e-bike aanbod stelstelmatig uit. Als er e-bikes komen op een locatie waar jij onlangs een fiets ontleende, ontvang je een mailtje met het fijne nieuws dat je er binnenkort ook e-bikes vindt.

4.

Moet ik lid zijn van Blue-bike om een e-bike te ontlenen?

In de aanvangsfase kunnen enkel leden een e-bike ontlenen. Het is momenteel nog niet mogelijk een e-bike te ontlenen met een voucher.

5.

Hoe werkt de e-bike?

De e-bike ondersteuning springt automatisch aan als je de fiets in beweging brengt. Je kan de ondersteuning zelf niet aanpassen. Ook met een lege batterij kan je verder fietsen

6.

Hoe controleer ik het batterijniveau van mijn e-bike?

Het batterijniveau en ingeschatte bereik van de e-bike kan je zien in de app als je je op een e-bike locatie bevindt.

7.

Kan ik een e-bike met een voucher ontlenen?

Het is momenteel nog niet mogelijk een e-bike te ontlenen met een voucher.

Lidmaatschap & accountbeheer

1.

Hoe word ik lid van Blue-bike?

Via de app

  • Download de Blue-bike app;
  • Doorloop de stappen in de app;
  • Bevestig je mailadres.

 

Via de website 

 

Fietsen met digitaal slot kan je onmiddellijk na bevestiging van je account ontlenen.

 

Je Blue-bikekaart valt binnen enkele dagen in je brievenbus – met deze kaart kan je fietsen via de sleutelautomaat ontlenen.

 

De kosten van het lidmaatschap (€ 12) worden 1 keer per jaar aangerekend. Vooraf ontvang je hier een herinnering over.

2.

Hoe pas ik mijn gegevens aan?

In je My Blue-bike omgeving kan je je persoonlijke gegevens wijzigen. Meld je hier aan op onze website met je e-mailadres en je zelfgekozen wachtwoord. Volg deze stappen:

  • Klik op ‘profiel’ en kies voor ‘aanpassen’;
  • Pas je gegevens aan;
  • Klik op ‘opslaan’.

3.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat nu?

Je gebruikersnaam is je e-mailadres. Ben je je wachtwoord kwijt? Geef hier je e-mailadres in en klik ‘doorsturen’. Je ontvangt vervolgens een mail om je wachtwoord opnieuw in te stellen.

4.

Ik heb een promocode. Waar kan ik deze omruilen?

De voordeelcode geef je in bij stap drie van het online inschrijfformulier.

  • Voordelen gelden voor nieuwe leden en kunnen niet met terugwerkende kracht worden toegekend;
  • Per persoon geldt het maximum van 1 voordeel;
  • Een kortingscode is niet cumuleerbaar met andere kortingscodes;
  • Bij gebruik van de kortingscode word je lid van Blue-bike en aanvaard je de algemene voorwaarden.

5.

Hoe verleng ik mijn lidmaatschap?

Je lidmaatschap wordt jaarlijks automatisch vernieuwd. Daar hoef je niks voor te doen. Na een jaar betaal je opnieuw 12 euro (de kost van je lidmaatschap), zodat je Blue-bikes kan blijven ontlenen.

6.

Hoe zeg ik mijn lidmaatschap op?

Meld je aan op onze website en volg deze stappen:

  • Klik op ‘lidkaart’;
  • Klik op het icoon ‘lidmaatschap stopzetten’ bij ‘acties’;
  • Je ontvangt een bevestigingsmail;
  • Je lidmaatschap wordt niet automatisch verlengd.

Je persoonlijke gegevens worden gewist zodra je lidmaatschap is stopgezet.

Opgelet, het opzeggen van een lidmaatschap is definitief. Je kan je kaart nadien niet meer gebruiken om fietsen te ontlenen.

7.

Ik woon in het buitenland. Kan ik lid worden?

Blue-bike is voor inwoners van België of voor frequente bezoekers. Geldt dit voor jou dan kan je lid worden, zelfs al heb je een buitenlands adres. Bezoek je België eenmalig of voor een kortere periode? Dan verwijzen we je door naar andere verhuurdiensten. Bij Blue-bike ga je een lidmaatschap aan voor minstens 1 jaar.

Schade & diefstal

1.

Hoe kan ik een defect melden?

Na je rit kan je een defect aangeven via de Blue-bike app of de sleutelautomaat. Er worden geen rit kosten in rekening gebracht als je ons de fiets binnen de 4 minuten terug inlevert en bij het beëindigen van de rit defect meldt.

2.

Wat moet ik doen als ik in panne val?

Een ongeval kan iedereen overkomen. Neem contact op met de gratis fietsbijstand van Ethias. Ze brengen je gratis naar de Blue-bikelocatie of – indien nodig – naar het ziekenhuis. Meer info vind je hier.

3.

Ik ben mijn Blue-bikesleutel verloren. Wat nu?

Laat het ons weten via het contactformulier. Vermeld het nummer van je Blue-bike. Op grond van onze algemene voorwaarden betaal je de kosten voor een nieuw slot.

4.

Mijn Blue-bikekaart is kwijt of gestolen. Wat nu?

Blokkeer onmiddellijk je kaart om misbruik te voorkomen: Log hier in op je Blue-bike account op onze website met je e-mailadres en je zelfgekozen wachtwoord.

 

Klik op ‘lidkaart’; Met de play-/pauzeknop kan je zelf je kaart blokkeren en deblokkeren.

5.

Mijn Blue-bike is gestolen. Wat nu?

Bezorg ons zo snel mogelijk het proces-verbaal en de sleutel (bij fietsen met sleutelslot). Het proces-verbaal kan je online laten opmaken: https://www.politie.be/nl/police-on-web/neerleggen-van-een-klacht. Geef de volgende zaken mee in jouw aangifte:

  • merk: Blue-bike
  • kleur: blauw
  • bijkomende informatie:
  • uniek nummer fiets: BB xxx
  • kader en spatborden blauw, velgen oranje gelakt
  • mandje op de pakdrager

De sleutel (niet bij fietsen met digitaal slot) stuur je per aangetekende zending en met trackingcode naar:

Blue-Mobility
Provinciestraat 53
2018 Antwerpen

Bezorg ons zeker de trackingcode.

Locaties & beschikbaarheid

1.

Waar vind ik Blue-bike?

Er staan Blue-bikes aan meer dan 200 trein-, tram- en busstations in België. Alle locaties vind je hier op onze website of in de Blue-bike-app. De Blue-bike-app kan je downloaden voor Android of iOS.

2.

Kan of moet ik een Blue-bike reserveren?

Nee, een fiets reserveren is niet mogelijk. We houden de beschikbaarheid van onze fietsen constant in de gaten zodat we tijdig extra fietsen kunnen voorzien.

3.

Er staan Blue-bikes in het fietsenrek, maar ik kan er geen enkele ontlenen. Wat nu?

Dit kan meerdere dingen betekenen:

  • De beschikbare fietsen zijn voorzien van digitaal slot Deze ontleen je via de Blue-bike app;
  • De sleutelautomaat is leeg;
  • De fietsen zijn ontleend door iemand anders en worden later opgehaald;
  • De fietsen zijn defect gemeld en worden binnenkort hersteld.

Betaling & facturatie

1.

Hoeveel kost Blue-bike?

De kost van je Blue-bikerit is afhankelijk van de locatie, de duur van ontlening en het type fiets. Op deze pagina vind je een overzicht en ook in de app krijg je real-time informatie over de prijs op de locatie waar je wilt ontlenen.

2.

Kan ik met een creditcard of bankoverschrijving betalen?

Nee, dit is helaas niet mogelijk. Betaling vindt momenteel uitsluitend plaats via domiciliëring.

3.

Ik betaal via domiciliëring en toch krijg ik een rappel. Hoe komt dat?

We bieden een domiciliëring voor een bepaalde factuur altijd één keer aan op je rekening. Soms wordt de domiciliëringsopdracht niet uitgevoerd/geweigerd door je bank. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Je bank kan je hierover informeren. In dat geval vragen we je om de factuur uitzonderlijk per overschrijving te betalen.

4.

Waarom krijg ik een factuur van € 12?

Je Blue-bikelidmaatschap wordt automatisch verlengd zodat leden kunnen blijven fietsen. Je kan je abonnement tot twee weken voor je verlenging stopzetten op je online account via onze website.

 

Het niet betalen van een factuur wanneer je geen gebruik hebt gemaakt van Blue-bike, maar wel een lidmaatschap aanmaakte, is geen geldige opzegging. Je zal de lidmaatschapskost nog moeten betalen indien je jouw lidmaatschap niet tijdig hebt opgezegd.

 

Opzeggen kan via je online account, of via een mail naar info@blue-bike.be.

5.

Waarom werd een rit langer aangerekend dan ze volgens mij duurde?

Nadat je je rit hebt afgesloten – ofwel via de sleutelautomaat ofwel via de app – is het belangrijk om te wachten tot je de bevestiging op het scherm ziet. Als je rit niet beëindigd is en je toch de juiste stappen hebt gevolgd, laat het ons dan zo snel mogelijk weten via het contactformulier.

 

Heb je je sleutel in de sleutelbox gestopt? Laat het ons dan weten via het contactformulier en vermeld je fietsnummer – zo kunnen we je rit correct afsluiten.

6.

Waarom verschilt de prijs van een rit per gemeente?

Lokale besturen kunnen beslissen om je een duwtje in de rug te geven en Blue-bike te financieren met € 1 per rit. In meerdere gemeenten kan je gratis of voor slechts € 2,50 tot 24 uur lang een fiets ontlenen in plaats van ons standaardtarief  van € 3,50. In de app vind je de exacte prijs per locatie.

7.

Kan ik mijn rekeningnummer aanpassen?

Ja, dat kan. Meld je hier aan op onze website en volg deze stappen:

  • Klik op ‘profiel’ en kies voor ‘aanpassen’;
  • Pas je rekeningnummer aan;
  • Sla je wijzigingen op.

 

 

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.